Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMeidell, Mette
dc.contributor.authorSvendsen, Bodil Louise
dc.contributor.authorMorud, Elin Bø
dc.date.accessioned2023-12-04T13:52:28Z
dc.date.available2023-12-04T13:52:28Z
dc.date.created2023-11-02T23:23:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105858
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt skoleeier som en aktiv aktør i utvikling av skolen. Skoleeier som aktiv aktør betyr i dette studiet at skoleeier har bidratt med utvikling i skolen gjennom systematisk veiledning av skoleledelsen. Skoleeiers betydning for skolens utvikling og ledelse har fått økt oppmerksomhet (Aas & Paulsen, 2017; Meidell og Edvardsen, 2020; Paulsen, 2019). Det er først gjennom Overordnet del av LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2020; kap 3.5), at skoleeier har fått ansvar for å delta aktivt i skolens utviklingsarbeid sammen med skolens ledere og lærere. Det har vært lite forskning på kunnskapsbasert skoleeierskap, og denne studien ønsker å bidra til økt forskningsbasert kunnskap rundt skoleeiers rolle og betydning som en aktiv aktør ved å forske på skoleeiers veiledningsteam i skolen. Funn fra studien viser at skoleeier brukte handlingsrommet i LK20 som en grunnstein for fokuset på utviklingsarbeidet. Skoleeier etablerte veiledningsteam som veiledet skoleledelsen (Kunnskapsdepartementet, 2020). Skoleeiers veiledningsteam utviklet mestringstro til egen evne til å reflektere over sine erfaringer, og til å oversette og kontekstualisere kunnskap til praktisk handling. Videre erfarte skoleeier at tillit var viktig i veilederrollen, og dette var noe de utviklet bevissthet rundt. Skoleeier er blitt bevisst sitt ansvar og utfordrer både skoleledelse og seg selv ved å være en aktiv aktør i skoleutvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForlaget Skolepsykologi (norsk)en_US
dc.titleUtvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktøren_US
dc.title.alternativeUtvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktøren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThis version will not be available due to the publisher's copyright.en_US
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.identifier.cristin2191674
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel