Exploring Methodological Challenges and Diverse Stakeholder Perspectives: A Case Study on Preventing Dental Anxiety in Children through a Digital Interactive Narrative
Abstract
Denne avhandlingen utforsket metodologiske utfordringer som kan oppstå når man forsøker en tilnærming inspirert av deltakende design for å utforme en digital interaktiv fortelling som forebygger tannlegeskrekk hos barn. Tannleger deltok som interessenter i semi-strukturerte intervjuer og bidro med verdifull kunnskap. Barna bidro med ideer til historien i workshops. Designerne forhandlet og balanserte gruppens innsikt i en prototypingprosess. Både tannleger og barn evaluerte den resulterende prototypen. Ved å være aktiv deltager og designer i prosjektet har forfatteren av denne avhandlingen reflektert på tilnærmingen som er brukt og utfordringer som er møtt på.
Prosjektet avdekket utfordringer knyttet til samarbeid og gjensidig læring. Videre begrenset barnas deltakelse som brukere muligheten til å uttrykke intensjonene bak alle designideene. Til tross for disse utfordringene var involvering av interessenter og brukere som aktive deltakere verdifullt for prosessen og resultatene. Imidlertid er ytterligere forbedringer nødvendig for å oppnå et fullstendig deltakende og vellykket resultat i den utviklede designen.
Til tross for dette kan tilnærmingen være en god start for å forsøke en deltakende tilnærming til å utforme en digital fortelling for å redusere tannlegeskrekk hos barn. Derfor kan det være nyttig å lære av denne i lignende fremtidige prosjekter. Den viktigste bidraget fra denne avhandlingen er derfor en serie metodiske anbefalinger for hvordan man kan involvere barn i en designprosess der de har forskjellige perspektiver fra interessentene. This thesis explored methodological challenges that can arise when attempting a participatory design approach to create a digital interactive narrative to prevent dental anxiety in children. Dental experts participated as stakeholders in semi-structured interviews, providing valuable knowledge. Children contributed story ideas through workshops, and designers negotiated and balanced the group's insights in prototyping. Both dental experts and children evaluated the resulting prototype.
By being an active participant and designer in the project, the author of this thesis has reflected on the approach used and encountered challenges.
The project uncovered challenges related to collaboration and mutual learning. Additionally, the limited participation of children as users constrained their ability to express the intentions behind all design ideas. Despite these challenges, involving stakeholders and users as active participants proved valuable for the process and outcomes. However, further improvements are necessary to achieve a fully participatory and successful outcome in the developed design.
Nevertheless, this approach could serve as a promising starting point for attempting a participatory approach to designing a digital narrative for reducing dental anxiety in children. Therefore, learning from this experience in similar future projects may be useful. The main contribution of this thesis is a series of methodological recommendations for involving children in a design process where their perspectives differ from those of stakeholders.