Bygg- og anleggsbransjen - En bransje med plass til alle?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099843Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er hvordan jenter ivaretas under utdanning og arbeid i bygg- og anleggsbransjen. Bransjen er den mest mannsdominerte i landet (SSB, 2018 s. 8), og bransjeorganisasjonene ønsker en høyere kvinneandel (Byggmesteren, 2021).
Semistrukturerte intervju med 14 jenter som er knyttet til bygg- og anleggsbransjen gjennom utdanning og/eller arbeid har lagt grunnlaget for denne masteroppgaven. Studien viser store lokale forskjeller i hvor godt jentene følte seg ivaretatt på skolen i utdanningsprogrammene for bygg- og anleggsfag. Selv om majoriteten av de intervjuede jentene gav både utdanningen, sine medelever og lærere gode skussmål er det klart at skolen har flere forbedringspunkter i forhold til hvordan undervisningen i dag forbereder elevene (og da spesielt jentene, som er mest utsatt) på hva som kan møte dem av utfordringer i arbeidslivet i bygg- og anleggsbransjen.
I motsetning til jentenes erfaringer fra skoletiden, hvor et lite mindretall fortalte om å ha opplevd uønskede hendelser under skolegangen, fotalte alle intervjuobjektene at de selv, eller kollegaer hadde opplevd ulike former for diskriminering, forskjellsbehandling eller trakassering i sitt arbeid i bygg- og anleggsbransjen. Seksuell trakassering er en utfordring i bransjen, og funn fra studien viser at dette, i mer eller mindre grad, foregår på alle nivå i bygg- og anleggsbransjen. Jentene som blir utsatt for trakasseringen vegrer seg ofte for å varsle om hendelsene, og når de varsler så er ikke alle bedriftene like flinke til å ta varslene alvorlig. Det er en stor forskjell på kulturen i de forskjellige bedriftene. Enkelte jobber veldig godt og tar disse problemene på største alvor, mens andre igjen, ikke evner å møte jentene på en god nok måte.
Oppgavens tema og funnene i studien er interessante da de belyser utfordringer vi som skole, og jeg som lærer må ta tak i for å møte jentene som kjønnsminoritet i utdanningsprogrammene for bygg- og anleggsfag. Den setter også fingeren på store utfordringer i bransjen, som må intensivere arbeidet mot alle former for diskriminering, forskjellsbehandling og trakassering, for å gjøre bygg- og anleggsbransjen mer attraktiv, uansett kjønn, og dermed ha bedre forutsetninger for å møte det stadig økende personell og kompetansebehovet i bransjen. Abstract
The topic of this master's thesis is how girls are looked after during education and work in the construction industry. The industry is the most male-dominated in the country (SSB, 2018 p. 8), and the industry organizations want a higher proportion of women (Byggmesteren, 2021).
Semi-structured interviews with 14 girls who are connected to the construction industry through education and/or work have laid the foundation for this master's thesis. The study shows large local differences in how well the girls felt taken care of at school in the education programs for building and construction subjects. Even though the majority of the interviewed girls gave both the education, their fellow pupils and teachers their recommendations, it is clear that the school has several points for improvement in relation to how the teaching today prepares the pupils (and especially the girls, who are the most exposed) for what may face them of challenges in working life in the construction industry.
In contrast to the girls' experiences from their school days, where a small minority of the girls who had experienced unwanted incidents during their schooling, all the interviewees stated that they themselves, or colleagues, had experienced various forms of discrimination, differential treatment or harassment in their work in the construction industry. Sexual harassment is a challenge in the industry, and findings from the study show that this, to a greater or lesser extent, takes place at all levels in the construction industry. The girls who are subjected to the harassment often refuse to report the incidents, and when they report, not all companies are equally good at taking the reports seriously. There is a big difference in the culture in the different companies. Some work very well and take these problems very seriously, while others, again, are unable to meet the girls in a good enough way.
The topic of the assignment and the findings in the study are interesting as they illuminate challenges that we as a school, and I as a teacher, must tackle in order to meet the girls as a gender minority in the educational programs for constructions. It also points to major challenges in the industry, which must intensify work against all forms of discrimination, differential treatment and harassment, in order to make the construction industry more attractive, regardless of gender, and thus have better conditions to meet the ever-increasing personnel and the need for expertise in the industry.