Dynamic Simulation of a Motor Rig Used for Educational Purposes
Abstract
Rotordynamikk spiller en viktig rolle i en rekke applikasjoner, og professor Terje Rølvåg ved NTNUutvikler et emne for studenter med fokus på dette emnet. Et spesielt aspekt som dekkes i kurseter svingninger og krefter knyttet til en testrigg kalt Bently Nevada RK0. Denne riggen består av enelektrisk motor som driver en aksling koblet til to lagre, med et svinghjul plassert midt på akselenmed muligheter til å generere eksentrisk belastning.Hovedmålet med dette prosjektet er å simulere systemet med bruk av forskjellige programvareog sammenligne resultatet med resultatet fra Bently Nevada RK0 testrigg. Analysen involvereranalyse av en aksling med eksentrisk last ved bruk av programmene NX og Fedem, sammen med enanalytisk løsning implementert i Python. Studien undersøker påvirkning av lageregenskaper somdemping og stivhet, samt påvirkningen av maksimal steglengde i tidsplanet i NX simuleringen.Resultatet indikerer at økning i stivhet i lagrene fører til større forskyvning. Imidlertid er forskjellen i egenfrekvensen minimal. Variasjon av dempningsegenskapene påvirker resultatet, somresulterer i økt forskyvning med høyere dempningsverdier. Egenfrekvensen for svingeformene 1 og2 forblir stort sett uendret, mens for svingeformene 3 og 4 viser lavere verdier ved økt demping.Variasjonen i den maksimale steglengden påvirker den maksimale forskyvningen og egenfrekvensenav systemet. den analytiske løsningen gir lavere frekvens sammenlignet med resultater fra NX ogFedem. Likevel viser frekvensresponsen og Campbell diagrammet lignende tendenser. Ved sammenligning av resultatet fra de forskjellige programvareplattformene er det avvik i egenfrekvens ogforskyvninger. Programvaren Fedem produserer de høyeste verdiene for forskyvning og frekvens,mens den analytiske gir den laveste frekvensen. Totalt sett kan det konkluderes med at NX Nastranennå ikke er fullt utviklet eller godt nok dokumentert til å effektivt løse rotordynamikk-problemetanalysert i denne studien. Rotor dynamics plays a crucial role in numerous applications, and Professor Terje Rølvåg at NTNUis developing a course for students focusing on this subject. One particular aspect covered in thecourse is oscillations and forces related to a test rig known as Bently Nevada RK0. This rig consistsof an electric motor driving a shaft connected by two bearings, with a flywheel placed at the centerof the shaft capable of generating an eccentric load.The objective of this project is to simulate the system using two different software platforms andcompare the results with those obtained from the Bently Nevada RK0 test rig. The analysis involvesstudying a shaft with an eccentric load using NX and Fedem software, along with an analyticalsolution implemented in Python. The study examines the influence of bearing properties, such asdamping and stiffness, as well as the impact of the maximum time step size in NX simulations.The results indicate that increasing the stiffness of the bearings leads to larger displacements.However, the differences in eigenfrequency are minimal. Varying the damping properties affectsthe results, resulting in increased displacement with higher damping values. The eigenfrequency ofmodes 1 and 2 remain largely unchanged, while modes 3 and 4 exhibit lower values with increasingdamping. The variation in the maximum time step size affects both the maximum displacementand eigenfrequency of the system. The analytical solution yields lower frequencies compared to thesoftware simulations. Nevertheless, the frequency responses and Campbell diagram demonstratesimilar trends. When comparing the results obtained from the different software platforms, thereare discrepancies in eigenfrequencies and displacements. Fedem software produces the highestvalues for displacement and frequency, while the analytical solution yields the lowest frequencyresults. Overall, it can be concluded that the NX solver is not yet fully developed or matureenough to effectively solve the specific problem of rotor dynamics analyzed in this study.