• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dynamic Simulation of a Motor Rig Used for Educational Purposes

Dokke, Gina
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:146039120:20686284.pdf (13.35Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099013
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [4301]
Sammendrag
Rotordynamikk spiller en viktig rolle i en rekke applikasjoner, og professor Terje Rølvåg ved NTNU

utvikler et emne for studenter med fokus på dette emnet. Et spesielt aspekt som dekkes i kurset

er svingninger og krefter knyttet til en testrigg kalt Bently Nevada RK0. Denne riggen består av en

elektrisk motor som driver en aksling koblet til to lagre, med et svinghjul plassert midt på akselen

med muligheter til å generere eksentrisk belastning.

Hovedmålet med dette prosjektet er å simulere systemet med bruk av forskjellige programvare

og sammenligne resultatet med resultatet fra Bently Nevada RK0 testrigg. Analysen involverer

analyse av en aksling med eksentrisk last ved bruk av programmene NX og Fedem, sammen med en

analytisk løsning implementert i Python. Studien undersøker påvirkning av lageregenskaper som

demping og stivhet, samt påvirkningen av maksimal steglengde i tidsplanet i NX simuleringen.

Resultatet indikerer at økning i stivhet i lagrene fører til større forskyvning. Imidlertid er forskjellen i egenfrekvensen minimal. Variasjon av dempningsegenskapene påvirker resultatet, som

resulterer i økt forskyvning med høyere dempningsverdier. Egenfrekvensen for svingeformene 1 og

2 forblir stort sett uendret, mens for svingeformene 3 og 4 viser lavere verdier ved økt demping.

Variasjonen i den maksimale steglengden påvirker den maksimale forskyvningen og egenfrekvensen

av systemet. den analytiske løsningen gir lavere frekvens sammenlignet med resultater fra NX og

Fedem. Likevel viser frekvensresponsen og Campbell diagrammet lignende tendenser. Ved sammenligning av resultatet fra de forskjellige programvareplattformene er det avvik i egenfrekvens og

forskyvninger. Programvaren Fedem produserer de høyeste verdiene for forskyvning og frekvens,

mens den analytiske gir den laveste frekvensen. Totalt sett kan det konkluderes med at NX Nastran

ennå ikke er fullt utviklet eller godt nok dokumentert til å effektivt løse rotordynamikk-problemet

analysert i denne studien.
 
Rotor dynamics plays a crucial role in numerous applications, and Professor Terje Rølvåg at NTNU

is developing a course for students focusing on this subject. One particular aspect covered in the

course is oscillations and forces related to a test rig known as Bently Nevada RK0. This rig consists

of an electric motor driving a shaft connected by two bearings, with a flywheel placed at the center

of the shaft capable of generating an eccentric load.

The objective of this project is to simulate the system using two different software platforms and

compare the results with those obtained from the Bently Nevada RK0 test rig. The analysis involves

studying a shaft with an eccentric load using NX and Fedem software, along with an analytical

solution implemented in Python. The study examines the influence of bearing properties, such as

damping and stiffness, as well as the impact of the maximum time step size in NX simulations.

The results indicate that increasing the stiffness of the bearings leads to larger displacements.

However, the differences in eigenfrequency are minimal. Varying the damping properties affects

the results, resulting in increased displacement with higher damping values. The eigenfrequency of

modes 1 and 2 remain largely unchanged, while modes 3 and 4 exhibit lower values with increasing

damping. The variation in the maximum time step size affects both the maximum displacement

and eigenfrequency of the system. The analytical solution yields lower frequencies compared to the

software simulations. Nevertheless, the frequency responses and Campbell diagram demonstrate

similar trends. When comparing the results obtained from the different software platforms, there

are discrepancies in eigenfrequencies and displacements. Fedem software produces the highest

values for displacement and frequency, while the analytical solution yields the lowest frequency

results. Overall, it can be concluded that the NX solver is not yet fully developed or mature

enough to effectively solve the specific problem of rotor dynamics analyzed in this study.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit