dc.contributor.advisor | Chahboun, Sobh. | |
dc.contributor.author | Holum, Charlotte Viken. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T17:20:35Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T17:20:35Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146570930:98875000 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3098790 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger
pedagoger overgangen fra barnehage til skole for barn med
autismespekterforstyrrelse?». Der formålet med prosjektet er å finne ut hvordan
pedagoger fra barnehagen og skolen arbeider med å tilrettelegge overgangen fra
barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Overgangen fra
barnehagen til skolen kan være krevende for alle barn, men særlig krevende for barn
med ASF på bakgrunn av utfordringer og vansker knyttet til diagnosen. De utfordringene
og vanskene som skaper ekstra utfordringer knyttet til overgangen fra barnehagen til
skolen er betydningen av rutiner og forutsigbarhet, sosiale vansker og språkvansker.
Oppgaven vil primært fokusere på vanskene knyttet til overgangen fra barnehagen til
skolen.
Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og som metode er semistrukturert intervju
blitt brukt. Resultatene består av tanker, erfaringer og perspektiver fra fem pedagoger
fra skole, barnehage og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Tre av informantene er
fra skolen, en er fra barnehagen og den siste er fra PPT.
Resultatet fra undersøkelsen viser ulike tiltak man kan bruke for å støtte og hjelpe barnet
i overgangen fra barnehagen til skolen. Det er viktig at barnet får mulighet til å forberede
seg godt, og at pedagogene lærer barnet å kjenne slik at man finner ut hvilke behov og
støtte barnet trenger. Alle barn er forskjellig, og det gjelder også for barn med ASF. ASF
er en mangfoldig diagnose der spekteret for ulike kjennetegn og symptomer er bredt.
Ulike barn krever forskjellig forberedelse, tilrettelegging og tiltak. Noen av tiltakene
undersøkelsen kommer frem til er å besøke skolen så mye som man får til, slik at barnet
blir kjent med det fysiske området. Eventuelt kan barnet også bli kjent med lærerne og
de andre ansatte fra skolen, dersom det er klart hvem som skal arbeide med barnet. For
å sikre at barnet forstår og får med seg hva som blir fortalt er bruken av visuell støtte
viktig. Det kan også være med på å få frem det barnet selv mener det har behov for. Et
godt samarbeid mellom barnehage, skole, foreldre og eventuelt andre instanser vil hjelpe
slik at man kan forberede barnet, foreldre og skolen til å ta imot barnet som skal
begynne på skolen. Barn med ASF kan også ha vanskeligheter med å etablere vennskap
og passe inn i en gruppe, derfor er det også viktig at barnehagen, foreldre og skolen
arbeider for at barnet skal mestre sosiale situasjoner. Vennskap gir trygget, og det er
godt å ha noen trygge med seg i overgangen. | |
dc.description.abstract | In this master´s thesis, the following problem is examined: “How do educators facilitate
the transition from kindergarten to elementary school for children with autism spectrum
disorder?”. Where the purpose of the project has been to find out how to facilitate the
transition from kindergarten to elementary school for children with autism spectrum
disorder (ASD). The transition from kindergarten to elementary school can be challenging
for all children, but particularly challenging for children with ASD due to the challenges
and difficulties associated with the diagnosis. ASD is a diverse diagnosis, and there are
many different difficulties and challenges that can arise in people who have ASD. The
challenges and difficulties that create actional challenges related to the transition from
kindergarten to elementary school are routines and predictability, social difficulties, and
language difficulties. The assignment will focus on the difficulties associated with the
transition from kindergarten to school.
The project has a qualitative research design, and semi structured interviews have been
used as method. The results consist of thoughts, experiences, and perspectives from five
pedagogues from school, kindergarten, and education psychological services (PPT). Three
of the informants are from elementary school, one is from the kindergarten and the last
is from PPT.
The results show various measures that can be used to support and help the child in the
transition from kindergarten to elementary school. The preparation of the child in
advance of the transition is severely important. The adult needs to get to know the child
on beforehand so that one can do the necessary preparations needed ahead of the
transition. All children are different, and this also applies to children with ASD. ASD is a
diverse diagnosis where the spectrum for different characteristics and symptoms is
broad. Different children require different preparation, facilitation, and measures. Some
of the measures the survey comes up with are to visit the school as much as possible, so
that the child gets to know the physical area. If it is possible the child also gets to know
the adults from the school if it is concluded who will work with the child. To ensure that
the child understands and takes in what is being said, the use of visual support is
important. It can also help to bring out the child´s voice on what the child himself thinks
he needs. A good collaboration between kindergarten, elementary school, parents, and
possibly other agencies will help so that the child, parents, and the school can be
prepared to welcome the child to start school. Children with ASD can also have difficulties
establishing friendships and fitting into a group, so it is also important that the
kindergarten, school, and parents cooperate to ensure that the child can master social
situations. Friendship provides security and it is good have someone safe with you during
the transition. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Overgangen fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser | |
dc.type | Master thesis | |