Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorFinnes, Tyri Røset
dc.date.accessioned2023-10-19T17:19:40Z
dc.date.available2023-10-19T17:19:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142713575:22255142
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097646
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvordan støy- og vibrasjonsrestriksjoner påvirker tunnelbyggetiden og salvesyklusen for prosjekter i tettbygde strøk som drives med konvensjonell drift. Oppgaven tar utgangspunkt i erfaringer fra aktører i bransjen som blir kartlagt gjennom intervju. Totalt ble det utført seks åpne intervjuer, hvor fem av informantene tilhører entreprenør og en informant tilhører byggherre. I tillegg ble det utført en simulering av et case-prosjekt for å se hvor stor innvirkning restriksjonene har på tunnelbyggetiden. Simuleringen ble utført i modellen Tunnelbyggetid 2021. Problemstillingen for arbeidet har vært «Hvordan påvirker restriksjoner på støy og vibrasjoner konvensjonell tunneldrift i tettbygde strøk med tanke på byggetid og salvesyklus?». I tillegg har oppgaven blitt brutt ned ved hjelp av fire forskningsspørsmål. Rammeverkene som ligger til grunn for støy- og vibrasjonsbegrensningene anbefaler ingen støyende eller vibrerende arbeider mellom 23:00-07:00. I tillegg kan byggherren sette strengere krav enn dette. Støy og vibrasjoner anses som forurensninger, og begrensingene skal påse at helsen til den generelle befolkningen blir ivaretatt. I studien ble det funnet at restriksjoner på støy og vibrasjoner påvirker byggetiden med at man må beregne den tilgjengelige produksjonstiden man har, som igjen kan gi høyere kostnader enn for prosjekter uten restriksjoner grunnet lengre tidsbruk. Salvesyklusen blir påvirket av at man ikke kan drive kontinuerlig, og at ikke alle arbeidsoppgaver kan utføres på nattestid. Dersom man ikke rekker å sprenge før 23:00 må alternative oppgaver utføres på nattestid, ettersom syklusen stanser. Man kan derimot manipulere salvesyklusen for å utnytte mest mulig produksjonstid ved å utsette noe av sikringsarbeidet til natten dersom grunnforholdene tillater det. Faktorer som fører til forsinkelser kan være utenfor prosjektets kontroll, som lengre leveringstid grunnet krigen i Ukraina, mer nedbør og naturskader. Representantene fra entreprenørsiden nevnte også grunnforhold, geologi og injeksjon som grunn til forsinkelser. Informanten på byggherresiden påpekte derimot at ettersom disse forholdene er byggherrens ansvar er det vanlig at entreprenørene skylder på dette når de ønsker utvidet byggetid. I denne studien ble det ikke funnet resultater som indikerte at restriksjoner påvirket byggetiden ved å gi forsinkelser. Det påpekes derimot at dersom man først får forsinkelser er det vanskeligere å hente inn igjen tapt tid grunnet begrensingen på nattestid.
dc.description.abstractThis thesis aims to investigate how noise and vibration restrictions affect the tunnel construction time and the drill and blast cycle for projects in urban areas. Through interviews, experience-based data is collected from six respondents working on projects with restrictions. In total there were six open interviews, where five of the respondents works in entrepreneur companies, and one work for the construction client. In addition, a simulation of a case project was carried out to see the impact the restrictions have on the tunnel construction time. The simulation was carried out in the model “Tunnelbyggetid 2021”, a Norwegian model for calculating construction time for tunnels. The main research question has been "How do restrictions on noise and vibrations affect drill and blast tunneling in urban areas, with regard to construction time and the drill and blast cycle?". In addition, the thesis has been broken down using four research questions. The noise and vibration are considered pollution and is restricted by law to mitigate the effects on the health of the general public. In addition, a national guideline (T-1442) and a Norwegian Standard (NS8141) is used to set time restrictions on the noise and vibration, as well as limit values. Restrictions on noise and vibrations therefore affect the construction time, with not being able to utilize the entire 24-hour-period, due to silence restrictions in the nighttime. This means that for calculating the construction time, you need to consider the available production time not being 24 hours. Some work tasks or alternative tasks can be carried out at night, meaning the drill and blast cycle is affected by not being able to operate continuously. This in turn can result in higher costs than for projects without restrictions, due to longer construction time. There are still some measurements available for being able to utilize most of the production time. For example, you can manipulate cycle to skip the use of shotcrete during the day, and rather do a double cycle without doing the safety measurements as long as the rock can support itself. In this study, no results were found that indicated that restrictions affected the construction time by causing delays. It is pointed out, however, that if you first experience delays, it is more difficult to make up for lost time due to the restriction on nighttime. Other factors that can cause delays are the ongoing war in Ukraine affecting delivering times, more rain fall, natural damage and the ground condition not being expected and the need for more tunnel grouting.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePåvirkninger av støy- og vibrasjonsrestriksjoner på konvensjonell tunneldriving i tettbygde strøk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel