"Det her er en glimrende mulighet til å lære elevene om feilene de gjør" - En studie om lærerens utfordringer ved tilrettelegging av muntlige vurderinger i statistikk for minoritetsspråklige elever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097365Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker tiltak for minoritetsspråklige elever under en muntlig vurdering i statistikk. I studien ønsket jeg å finne svar på forskningsspørsmålet «Hvilke utfordringer opplever en lærer ved gjennomføring av muntlig vurdering for minoritetsspråklige elever i statistikk?» og underspørsmålet «Hvordan fungerer en vurderingsguide som tiltak for å hjelpe læreren med gjennomføringen?». Det teoretiske grunnlaget som er benyttet er blant annet teori om språklig tilrettelegging fra forskningsgruppen MuM ved TU Dortmund, ledet av professor Susanne Prediger (Prediger, 2022).
Forskningsspørsmålet og underspørsmålet besvares gjennom en kvalitativ forskningstilnærming med fleksibelt design. Studien minner om et tilfellestudie, der jeg har fulgt én lærer og hennes klasse med minoritetsspråklige elever. Jeg gjennomførte et kartleggingsintervju med læreren, i tillegg til et forberedelsesintervju og evalueringsintervju i forbindelse med de muntlige vurderingene. Det ble også samlet inn lydopptak fra de muntlige vurderingene for å styrke studien med objektivt datamateriale fra vurderingene. Oppgavene og vurderingsguiden ble utformet etter tre prinsipper basert på teori og resultater fra kartleggingsintervjuet, som var enkelt språk, relevant kontekst og flere representasjonsformer. I vurderingsguiden var det forklaringer av matematiske begreper som inngikk i oppgavene.
Resultatene fra studien viste at elevene strevde med å forklare matematiske begreper på grunn av deres språklige og matematiske ferdighetsnivå. Læreren hadde også utfordringer med å presse elevene til å snakke og tilpasse seg til elevenes språklige og matematiske ferdigheter. Dette hadde sammenheng med at læreren ønsket at elevene skulle lære av feilene sine underveis på prøven, og dermed måtte hjelpe noen elever mer enn andre. Vurderingsguiden ble brukt til å lese opp oppgavene, gi hint og sammenligne elevenes forklaringer, i tillegg til at læreren forklarte selv basert på det som sto i vurderingsguiden. This master thesis examines interventions for language minority students during an oral assessment in statistics. In the study I wanted to find an answer to the research question “What challenges does a teacher experience when conducting oral assessments for language minority students in statistics?” and the sub-question “How does an assessment guide work as a measure to help the teacher with the assessment?”. The theoretical foundation of the study includes, among others, theory about lexical scaffolding from the MuM research group at TU Dortmund, led by Susanne Prediger (Prediger, 2022).
The research question and sub-question are answered through a qualitative research approach with a flexible design. The study resembles a case study, where I followed one teacher and her class of language minority students. I conducted a preliminary interview with the teacher, as well as a preparation interview before and an evaluation interview after the oral assessments. Audio recordings were also collected from the oral assessments to strengthen the study with objective data material from the assessments. The tasks and assessment guide were designed based on three principles made from theory and results from the preliminary interview, which included simple language, relevant context and multiple representation forms. The assessment guide contained explanations of mathematical concepts that were included in the tasks.
The results of the study showed that the students struggled to explain mathematical concepts due to their language and mathematical skills. The teacher also had challenges pushing the students to speak and adapting to their language and mathematical skills, because the teacher wanted the students to learn from their mistakes during the test. Thus, she had to help some students more than others. The assessment guide was used to read the tasks aloud, give hints, and compare the students' explanations. The teacher also explained for them based on what was in the assessment guide.