Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKrogstie, John
dc.contributor.authorNedregård, Hildegunn Elin Olaussen
dc.contributor.authorLarsen, Jane Wiik
dc.date.accessioned2023-10-17T17:20:49Z
dc.date.available2023-10-17T17:20:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145904930:17588348
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097128
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å utvikle en tilpasset versjon av dysleksi- screeningsappen Magno egnet for barn i alderen 5-7 år. Denne oppdaterte vers- jonen tar hensyn til brukervennlighet og inkluderer spillkomponenter for å skape en motiverende applikasjon som passer for målgruppen. Behovet for effektive dysleksi-screeningsverktøy for barn er basert på forskning som tydeliggjør de potensielle konsekvensene ubehandlet dysleksi kan ha på barns utdanning og mentale helse. Magno er basert på den magnocellulære teorien, som antyder at dysleksi oppstår på grunn av mangler i det magnocellulære systemet og resulterer i utfordringer knyttet til visuell bearbeiding. Denne avhandlingen undersøker navigasjon, forståelse for oppgaven og motivasjon i applikasjonen. Gjennom en iterativ prosess med design og brukertesting ble applikasjonen designet, implementert og testet med 18 barn. Den endelige applikasjonen bidro til at alle barna fikk en forståelse av testene og den sikret en enkel navigering gjennom brukergrensesnittet som alle barna klarte. Seks av syv barn oppfattet den endelige applikasjonen som underholdende, men to av disse barna opplevde vanskeligheter med å opprettholde konsentrasjonen gjennom oppgaven. Resultatene fra oppgaven viser at det er et behov for ytterligere testing av spillkomponentene for å forbedre flytopplevelsen i applikasjonen. Spesifikt er implementeringen av tilbakemeldinger og mål av betydelig interesse for denne applikasjonen og krever derfor ytterligere undersøkelse.
dc.description.abstractThis thesis aims to create a version of the early dyslexia screening application, Magno, that is suitable for pre-reading children aged 5-7 years. This new version adapts the application’s usability and adds gamification elements to create a motivating application suitable for the target age group. The need for effective screening tools for dyslexia in children arises from research highlighting the potential consequences untreated dyslexia has on a child’s educational advancement and mental well-being. Magno is based on the magnocellular theory, which states that dyslexia stems from deficits in the magnocellular system, leading to visual processing difficulties. In this thesis, the navigation, understanding of the tasks and the motivation for the task are being examined. Through an iterative process of the design and creation research method, the application was designed, implemented, and user-tested with 18 children. The final application effectively facilitated task comprehension for all participating children and ensures smooth navigation throughout the user interface. Six out of seven children perceived the final application as enjoyable, however, two of these children struggled with concentrating throughout the task. Consequently, further testing of gamification elements should be made to enhance the sense of flow within the application and address potential attention-related challenges. Specifically, the implementation of feedback and goals holds a significant interest for this application, thus demanding further examination.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleScreening pre-reading children for dyslexia using a gamification approach
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel