Screening pre-reading children for dyslexia using a gamification approach
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097128Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mål å utvikle en tilpasset versjon av dysleksi-screeningsappen Magno egnet for barn i alderen 5-7 år. Denne oppdaterte vers-jonen tar hensyn til brukervennlighet og inkluderer spillkomponenter for å skape enmotiverende applikasjon som passer for målgruppen. Behovet for effektive dysleksi-screeningsverktøy for barn er basert på forskning som tydeliggjør de potensiellekonsekvensene ubehandlet dysleksi kan ha på barns utdanning og mentale helse.Magno er basert på den magnocellulære teorien, som antyder at dysleksi oppstår pågrunn av mangler i det magnocellulære systemet og resulterer i utfordringer knyttettil visuell bearbeiding. Denne avhandlingen undersøker navigasjon, forståelse for oppgaven og motivasjon i applikasjonen. Gjennom en iterativ prosess med design ogbrukertesting ble applikasjonen designet, implementert og testet med 18 barn. Denendelige applikasjonen bidro til at alle barna fikk en forståelse av testene og densikret en enkel navigering gjennom brukergrensesnittet som alle barna klarte. Seksav syv barn oppfattet den endelige applikasjonen som underholdende, men to avdisse barna opplevde vanskeligheter med å opprettholde konsentrasjonen gjennomoppgaven. Resultatene fra oppgaven viser at det er et behov for ytterligere testing av spillkomponentene for å forbedre flytopplevelsen i applikasjonen. Spesifikter implementeringen av tilbakemeldinger og mål av betydelig interesse for denneapplikasjonen og krever derfor ytterligere undersøkelse. This thesis aims to create a version of the early dyslexia screening application,Magno, that is suitable for pre-reading children aged 5-7 years. This new version adapts the application’s usability and adds gamification elements to create a motivatingapplication suitable for the target age group. The need for effective screening toolsfor dyslexia in children arises from research highlighting the potential consequencesuntreated dyslexia has on a child’s educational advancement and mental well-being.Magno is based on the magnocellular theory, which states that dyslexia stems fromdeficits in the magnocellular system, leading to visual processing difficulties. Inthis thesis, the navigation, understanding of the tasks and the motivation for thetask are being examined. Through an iterative process of the design and creationresearch method, the application was designed, implemented, and user-tested with18 children. The final application effectively facilitated task comprehension for allparticipating children and ensures smooth navigation throughout the user interface.Six out of seven children perceived the final application as enjoyable, however, twoof these children struggled with concentrating throughout the task. Consequently,further testing of gamification elements should be made to enhance the sense of flowwithin the application and address potential attention-related challenges. Specifically, the implementation of feedback and goals holds a significant interest for thisapplication, thus demanding further examination.