dc.contributor.advisor | Krogstie, John | |
dc.contributor.author | Nedregård, Hildegunn Elin Olaussen | |
dc.contributor.author | Larsen, Jane Wiik | |
dc.date.accessioned | 2023-10-17T17:20:49Z | |
dc.date.available | 2023-10-17T17:20:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:145904930:17588348 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3097128 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som mål å utvikle en tilpasset versjon av dysleksi-
screeningsappen Magno egnet for barn i alderen 5-7 år. Denne oppdaterte vers-
jonen tar hensyn til brukervennlighet og inkluderer spillkomponenter for å skape en
motiverende applikasjon som passer for målgruppen. Behovet for effektive dysleksi-screeningsverktøy for barn er basert på forskning som tydeliggjør de potensielle
konsekvensene ubehandlet dysleksi kan ha på barns utdanning og mentale helse.
Magno er basert på den magnocellulære teorien, som antyder at dysleksi oppstår på
grunn av mangler i det magnocellulære systemet og resulterer i utfordringer knyttet
til visuell bearbeiding. Denne avhandlingen undersøker navigasjon, forståelse for oppgaven og motivasjon i applikasjonen. Gjennom en iterativ prosess med design og
brukertesting ble applikasjonen designet, implementert og testet med 18 barn. Den
endelige applikasjonen bidro til at alle barna fikk en forståelse av testene og den
sikret en enkel navigering gjennom brukergrensesnittet som alle barna klarte. Seks
av syv barn oppfattet den endelige applikasjonen som underholdende, men to av
disse barna opplevde vanskeligheter med å opprettholde konsentrasjonen gjennom
oppgaven. Resultatene fra oppgaven viser at det er et behov for ytterligere testing av spillkomponentene for å forbedre flytopplevelsen i applikasjonen. Spesifikt
er implementeringen av tilbakemeldinger og mål av betydelig interesse for denne
applikasjonen og krever derfor ytterligere undersøkelse. | |
dc.description.abstract | This thesis aims to create a version of the early dyslexia screening application,
Magno, that is suitable for pre-reading children aged 5-7 years. This new version adapts the application’s usability and adds gamification elements to create a motivating
application suitable for the target age group. The need for effective screening tools
for dyslexia in children arises from research highlighting the potential consequences
untreated dyslexia has on a child’s educational advancement and mental well-being.
Magno is based on the magnocellular theory, which states that dyslexia stems from
deficits in the magnocellular system, leading to visual processing difficulties. In
this thesis, the navigation, understanding of the tasks and the motivation for the
task are being examined. Through an iterative process of the design and creation
research method, the application was designed, implemented, and user-tested with
18 children. The final application effectively facilitated task comprehension for all
participating children and ensures smooth navigation throughout the user interface.
Six out of seven children perceived the final application as enjoyable, however, two
of these children struggled with concentrating throughout the task. Consequently,
further testing of gamification elements should be made to enhance the sense of flow
within the application and address potential attention-related challenges. Specifically, the implementation of feedback and goals holds a significant interest for this
application, thus demanding further examination. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Screening pre-reading children for dyslexia using a gamification approach | |
dc.type | Master thesis | |