Plassering av kabelkanaler langs jernbanespor
Abstract
Det har i flere jernbaneprosjekter vært utfordrende for prosjekterende å tolke krav Bane NORs tekniske regelverk (TRV) stiller til legging av kabelkanaler. Plassering av kabelkanaler langs jernbanespor på linjen og innenfor stasjonsområder har påvirkning på utforming av over- og underbygning og dermed også kostnader. Det er forskjellige prinsipper for legging av kabelkanaler som har vært brukt i ulike prosjekter. For å kunne bedre ta gode og økonomisk lønnsomme beslutninger, var det ønskelig å komme med en vurdering av fordeler og ulemper ved ulike plasseringer av kabelkanaler langs spor, inkludert metoder brukt i andre land. Plassering av kabelkanaler langs spor ble vurdert med tanke på prosjektering, bygging, vedlikehold og kostnad.Det er i denne oppgaven sett kun på plassering av kabelkanaler av betong langs ballastspor i dagen. Bruk av andre typer føringsveier er beskrevet med sine fordeler og ulemper i mindre grad.Oppgaven er skrevet med fokus i å belyse utfordringer en har ved legging av kabelkanaler langs spor og konsekvenser av deres plassering for over- og underbygning. Dette krever stor grad av tverrfaglighet og involvering av ulike fagområder og forskningsmetoder. En litteraturstudie ble benyttet for å belyse grensesnittet mellom elektrofagene, over- og underbygningen, samt vedlikeholdet av ballasten. En serie av intervjuer ble gjennomført for å kartlegge hvilke utfordringer og behov har de ulike fagene med legging av kabelkanaler. Den mest brukte metoden for legging av kabelkanaler på et fundament av pukk, med oppfyllinger rundt har vært studert. Ulik geoteknisk tilnærming ble brukt for å fastsette dimensjoner av fundamentet under kanaler, samt dimensjoner av oppfyllingen på utsiden av kanaler. Til slutt ble det gjennomført en litteraturstudie av krav til legging av kanaler i utlandet.Resultatene har vist at plassering av kabelkanaler 2,5 meter fra senterspor, med denne metoden, kan ha negative konsekvenser for ballastens kvalitet, samt for bygging og vedlikehold av overbygningen. Resultatene har vist at for kanaler liggende med lik referansehøyde på begge sider av spor, er plassering av kanaler i høyde med SOK det mest lønnsomme og fordelaktige alternativet. Resultatene har også vist at dersom kanaler plasseres med ulik referansehøyde på begge sider av spor, vil plasseringen av kanaler i høyde med topp av nærmeste sville være mest hensiktsmessig i innerkurver. For kanaler liggende i yttersving vil plassering av kanaler i høyde med SOK være det foretrukne alternativet. De samme resultatene vil være gjeldende for kanaler plassert kun på én side av spor. Resultatene har i tillegg vist at oppfyllingen på utsiden av betongkanaler ikke er nødvendig, basert på en simulering av en ballastrensingsprosess.Basert på funn i denne oppgaven er det anbefalt å innføre nye krav til referansehøyde for plassering av kabelkanaler langs spor i dagen. Det er også anbefalt å innføre krav til ikke bruk av materialer andre enn ballastpukk med nominell fraksjon i oppfyllingen mellom ballastlaget og kabelkanaler. Det er rådet ytterligere simuleringer for bestemmelse av påkjenning fra andre maskinelle arbeider i sporet. Dette er anbefalt for å kunne utelukke bruk av oppfyllinger på utsiden av kanaler og for å fastsette endelig dimensjon for masser rundt kanaler. Til slutt er det anbefalt en vurdering av konsekvenser ved å flytte kabelkanaler lenger bort fra spormidten, basert på eksempler fra utlandet. In several railway projects, it has been challenging for track planners to interpret the design requirements set by Bane NOR's technical regulations (TRV) for mounting of cable troughs. Placement of cable troughs alongside the railway track, outside and within station areas, has an impact on the design of the superstructure and substructure and thus also costs. There are different principles for mounting of cable troughs that have been used in various projects. To improve economically profitable decisions, it was desirable to come up with an assessment of the advantages and disadvantages of different placements of cable troughs alongside the railway track, including the methodology used abroad. The placement of cable troughs alongside the railway track was evaluated regarding design, building, maintenance, and costs.In this thesis, only the placement of concrete cable troughs alongside the ballast railway track, outside the tunnels and other constructions, was considered. Different cable routes are described with their advantages and disadvantages to a lesser extent.This paper has been written with a focus on highlighting the challenges with mounting of cable troughs alongside the railway track and the consequences of their placement for the superstructure and substructure. This requires a significant degree of interdisciplinarity and an involvement of various disciplines and research methods. A literature review was used to shed light on the interface between the electro field, the superstructure and the substructure, as well as the maintenance of the ballast. A series of interviews was conducted to map out the challenges and needs of the various professions with mounting of cable troughs. The most used method for mounting of cable troughs on a foundation of crushed stone, with crush stone reinforcements around it, has been studied. Different geotechnical approach was used to determine dimensions of the foundation, as well as dimensions of the reinforcement on the outside of the troughs. Finally, a literature review of requirements for mounting of troughs abroad was carried out.The results have shown that mounting of throughs 2,5 meter from the track center, with this method, can have negative consequences for the quality of the ballast, as well as for the building and maintenance of the superstructure. The results have shown that for troughs mounted at the same reference height on both sides of the track, placing of troughs at the height of the top of the lowest rail, is the most profitable and advantageous alternative. The results have additionally shown that if the channels are placed at different reference heights on both sides of the track, the placement of the channels at the height of the top of the nearest sleeper will be most appropriate in inner curves. For troughs mounted on the outer side of the track, placing the troughs at the height of top of the lowest rail, will be the preferred option. The same results will apply to the troughs placed on only one side of the track. The results have in addition shown that the crush stone reinforcement on the outside of the concrete troughs is not necessary, based on a simulation of a ballast cleaning process.Based on the results of this study, it is recommended to introduce new requirements for reference heights for the placement of cable troughs alongside the railway track. It is also recommended to introduce requirements which forbidden use of the other fractions than ballast nominal fraction in the infill between the ballast layer and cable throughs. Further simulations are advised to determine stress from the other maintenance activities in the track. This is recommended to confirm that the reinforcement on the outside of the troughs is not required, and to determine the final dimensions for masses around the troughs. Finally, an assessment of the consequences of moving of the cable troughs further away from the center of the track is recommended, based on examples from abroad.