dc.contributor.advisor | Vesin, Boban | |
dc.contributor.author | Østbye, Johan August | |
dc.contributor.author | Eggemoen, Vemund | |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T17:23:43Z | |
dc.date.available | 2023-10-05T17:23:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:145904930:35331194 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3094676 | |
dc.description.abstract | Protus er en digital læreplatform for å lære programmering uten tidligere erfaring.
Systemet inkluderer informasjon og oppgaver innen flere språk og temaer. Protus-
next er en rekreasjon av den originale Protus. Det nye systemet var utviklet som en
del av denne masteroppgaven med fokus på brukeropplevelse og optimalisering for
å støtte multiplatform funksjonalitet. Dette muliggjør en introduksjon av enheter
som mobil og nettbrett i elektronisk læring, som kan være bedre egnet for å
studere.
Denne oppgaven forsket på studenters interesse i bruk av en digital læreplatform
med multiplatform funksjonalitet for å forbedre læringsutbyttet. For å adres-
sere studentenes interesse for dette, ble Protus-next applikasjonen utviklet og
testet på NTNU studenter. Kvantitative metadata var samlet inn gjennom bru-
ker observasjon ved bruk av en X-API implementasjon, i kombinasjon med en
spørreundersøkelse for å få bedre innsikt i studenters interesse. Resultatene fra
den kvantitative analysen ga nytt innblikk i en interesse for en digital læreplat-
form med multiplatform funksjonalitet. Interessen blant studenter uten teknisk
bakgrunn var generelt større enn de med teknisk bakgrunn.
Stundentene ble observert mens de brukte delene av Protus-next som inneholdt
læringsmateriale. Resultatet viste at studentene foretrakk å bruke PC ovenfor
mobil og nettbrett under testingen av Protus-next. Med tanke på at tidligere
forskning har indikert bedre lærings utbytte ved bruk av pc når en leser. Dette kan
indikere at studentenes begrunnelse for ulik tidsbruk ligger i økt læringsutbytte. | |
dc.description.abstract | Protus is an online learning platform for learning programming languages without
previous experience. The system includes tutorials and activities to increase users
coding knowledge within different languages and topics. Protus-next is a recre-
ation of the original Protus. The new system was developed as part of this master
thesis with a focus on user experience and optimization to support cross-platform
functionality. Allowing the introduction of devices like mobile and tablets into
e-learning, which could be better suited for studying.
This thesis investigated students’ interest in using an online learning platform
with cross-platform functionality to improve learning outcomes. To address the
students’ interest in this, the application Protus-next was developed and tested on
NTNU students. Quantitative metadata was collected from user observation using
an X-API implementation, in combination with a questionnaire to get insight
into the students’ interest. Results from the quantitative analysis enlighten an
interest in a cross-platform online learning platform. The interest among students
without technical background was overall greater than among those with technical
background.
Students were observed while using the parts of Protus-next containing learning
material. The results showed that they favored desktops over mobile and tablet
devices when spending their time on Protus-next. Previous studies indicated
better learning outcome on desktops when reading. This suggests that the reason
for the students’ time management is improved learning. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Online Learning Platform | |
dc.type | Master thesis | |