Online Learning Platform
Abstract
Protus er en digital læreplatform for å lære programmering uten tidligere erfaring.Systemet inkluderer informasjon og oppgaver innen flere språk og temaer. Protus-next er en rekreasjon av den originale Protus. Det nye systemet var utviklet som endel av denne masteroppgaven med fokus på brukeropplevelse og optimalisering forå støtte multiplatform funksjonalitet. Dette muliggjør en introduksjon av enhetersom mobil og nettbrett i elektronisk læring, som kan være bedre egnet for åstudere.
Denne oppgaven forsket på studenters interesse i bruk av en digital læreplatformmed multiplatform funksjonalitet for å forbedre læringsutbyttet. For å adres-sere studentenes interesse for dette, ble Protus-next applikasjonen utviklet ogtestet på NTNU studenter. Kvantitative metadata var samlet inn gjennom bru-ker observasjon ved bruk av en X-API implementasjon, i kombinasjon med enspørreundersøkelse for å få bedre innsikt i studenters interesse. Resultatene fraden kvantitative analysen ga nytt innblikk i en interesse for en digital læreplat-form med multiplatform funksjonalitet. Interessen blant studenter uten tekniskbakgrunn var generelt større enn de med teknisk bakgrunn.
Stundentene ble observert mens de brukte delene av Protus-next som inneholdtlæringsmateriale. Resultatet viste at studentene foretrakk å bruke PC ovenformobil og nettbrett under testingen av Protus-next. Med tanke på at tidligereforskning har indikert bedre lærings utbytte ved bruk av pc når en leser. Dette kanindikere at studentenes begrunnelse for ulik tidsbruk ligger i økt læringsutbytte. Protus is an online learning platform for learning programming languages withoutprevious experience. The system includes tutorials and activities to increase userscoding knowledge within different languages and topics. Protus-next is a recre-ation of the original Protus. The new system was developed as part of this masterthesis with a focus on user experience and optimization to support cross-platformfunctionality. Allowing the introduction of devices like mobile and tablets intoe-learning, which could be better suited for studying.
This thesis investigated students’ interest in using an online learning platformwith cross-platform functionality to improve learning outcomes. To address thestudents’ interest in this, the application Protus-next was developed and tested onNTNU students. Quantitative metadata was collected from user observation usingan X-API implementation, in combination with a questionnaire to get insightinto the students’ interest. Results from the quantitative analysis enlighten aninterest in a cross-platform online learning platform. The interest among studentswithout technical background was overall greater than among those with technicalbackground.
Students were observed while using the parts of Protus-next containing learningmaterial. The results showed that they favored desktops over mobile and tabletdevices when spending their time on Protus-next. Previous studies indicatedbetter learning outcome on desktops when reading. This suggests that the reasonfor the students’ time management is improved learning.