Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFearnley, Nils
dc.contributor.advisorPriya Uteng, Tanu
dc.contributor.authorHolen, Aurora
dc.contributor.authorMichelsen, Josefine
dc.date.accessioned2023-10-05T17:20:37Z
dc.date.available2023-10-05T17:20:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146714540:35404909
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094608
dc.description.abstractDagens biltrafikk skaper alvorlige utfordringer både lokalt og globalt. Det er avgjørende å utvikle byer og regioner som reduserer bilavhengighet og fremmer bruk av grønne transportformer. Denne oppgaven har som hensikt å se på hvilken rolle delt mikromobilitet kan spille i det grønne skiftet og har undersøkt hvilket potensial elsparkesykkelen har som supplement til kollektivtransporten. Det er benyttet kvantitativ sanntidsdata fra Ruter og Tier til å analysere egenskaper ved multimodale reiser med t-bane og elsparkesykler, og Kolsås stasjon er benyttet som case. Sentralt for diskusjonen av oppgavens resultater og funn er oppgavens teoretiske rammeverk. Teoriene og konseptene som trekkes frem er bærekraftige byer og «smart mobility», tilgjengelighet og krav til et brukbart kollektivsystem. Oppgavens resultater viser en tydelig korrelasjon og statistisk signifikans mellom antall elsparkesykler benyttet før og etter t-banens avganger, og antall t-banepassasjerer. De indikerer også at elsparkesyklene dekker et mobilitetsbehov ved å øke brukernes tilgjengelighet og redusere den totale reisetiden til og fra kollektivstasjoner. Resultatene antyder dermed at elsparkesyklene bidrar med å redusere barrieren på den første og siste mila, og kan dermed fungere som et supplement til kollektivtransporten. Elsparkesykkel tilbyr individuelle og fleksible reisealternativer som kan styrke kollektivtransportens attraktivitet. Likevel må spørsmål knyttet til vær- og sesongavhengighet og mulig ekskludering av visse befolkningsgrupper adresseres for å sikre et bærekraftig og inkluderende kollektivsystem.
dc.description.abstractCurrent car traffic creates serious challenges both locally and globally. It is crucial to develop cities and regions that reduce car dependency and promote the use of green modes of transportation. This thesis aims to examine the role of shared micromobility in the green shift and has investigated the potential of electric scooters as a supplement to public transportation. Quantitative real-time data from Ruter and Tier has been used to analyze characteristics of multimodal journeys involving subway and electric scooters, with Kolsås station as a case study. Central to the discussion of the thesis' results and findings is the theoretical framework. The theories and concepts highlighted include sustainable cities, smart mobility, accessibility, and the requirements of a functional public transportation system. The results of the study clearly demonstrate a correlation and statistical significance between the number of electric scooters used before and after subway departures and the number of subway passengers. The results also indicate that electric scooters fulfill a mobility need by increasing users' accessibility and reducing the total travel time to and from public transportation stations. Consequently, the results suggest that electric scooters contribute to reducing the barrier on the first and last mile and can serve as a supplement to public transportation. Electric scooters offer individual and flexible travel options that can enhance the attractiveness of public transportation. However, questions related to weather and seasonality, as well as potential exclusion of certain population groups, must be addressed to ensure a sustainable and inclusive public transportation system.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTo hjul i riktig retning? Elsparkesykkelens potensial som supplement til kollektivtransporten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel