To hjul i riktig retning? Elsparkesykkelens potensial som supplement til kollektivtransporten
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094608Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dagens biltrafikk skaper alvorlige utfordringer både lokalt og globalt. Det er avgjørende åutvikle byer og regioner som reduserer bilavhengighet og fremmer bruk av grønnetransportformer. Denne oppgaven har som hensikt å se på hvilken rolle delt mikromobilitet kanspille i det grønne skiftet og har undersøkt hvilket potensial elsparkesykkelen har somsupplement til kollektivtransporten. Det er benyttet kvantitativ sanntidsdata fra Ruter og Tiertil å analysere egenskaper ved multimodale reiser med t-bane og elsparkesykler, og Kolsåsstasjon er benyttet som case. Sentralt for diskusjonen av oppgavens resultater og funn eroppgavens teoretiske rammeverk. Teoriene og konseptene som trekkes frem er bærekraftigebyer og «smart mobility», tilgjengelighet og krav til et brukbart kollektivsystem.
Oppgavens resultater viser en tydelig korrelasjon og statistisk signifikans mellom antallelsparkesykler benyttet før og etter t-banens avganger, og antall t-banepassasjerer. De indikererogså at elsparkesyklene dekker et mobilitetsbehov ved å øke brukernes tilgjengelighet ogredusere den totale reisetiden til og fra kollektivstasjoner. Resultatene antyder dermed atelsparkesyklene bidrar med å redusere barrieren på den første og siste mila, og kan dermedfungere som et supplement til kollektivtransporten. Elsparkesykkel tilbyr individuelle ogfleksible reisealternativer som kan styrke kollektivtransportens attraktivitet. Likevel måspørsmål knyttet til vær- og sesongavhengighet og mulig ekskludering av vissebefolkningsgrupper adresseres for å sikre et bærekraftig og inkluderende kollektivsystem. Current car traffic creates serious challenges both locally and globally. It is crucial to developcities and regions that reduce car dependency and promote the use of green modes oftransportation. This thesis aims to examine the role of shared micromobility in the green shiftand has investigated the potential of electric scooters as a supplement to public transportation.Quantitative real-time data from Ruter and Tier has been used to analyze characteristics ofmultimodal journeys involving subway and electric scooters, with Kolsås station as a casestudy. Central to the discussion of the thesis' results and findings is the theoretical framework.The theories and concepts highlighted include sustainable cities, smart mobility, accessibility,and the requirements of a functional public transportation system.
The results of the study clearly demonstrate a correlation and statistical significance betweenthe number of electric scooters used before and after subway departures and the number ofsubway passengers. The results also indicate that electric scooters fulfill a mobility need byincreasing users' accessibility and reducing the total travel time to and from publictransportation stations. Consequently, the results suggest that electric scooters contribute toreducing the barrier on the first and last mile and can serve as a supplement to publictransportation. Electric scooters offer individual and flexible travel options that can enhance theattractiveness of public transportation. However, questions related to weather and seasonality,as well as potential exclusion of certain population groups, must be addressed to ensure asustainable and inclusive public transportation system.