dc.contributor.advisor | Fearnley, Nils | |
dc.contributor.advisor | Priya Uteng, Tanu | |
dc.contributor.author | Holen, Aurora | |
dc.contributor.author | Michelsen, Josefine | |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T17:20:37Z | |
dc.date.available | 2023-10-05T17:20:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146714540:35404909 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3094608 | |
dc.description.abstract | Dagens biltrafikk skaper alvorlige utfordringer både lokalt og globalt. Det er avgjørende å
utvikle byer og regioner som reduserer bilavhengighet og fremmer bruk av grønne
transportformer. Denne oppgaven har som hensikt å se på hvilken rolle delt mikromobilitet kan
spille i det grønne skiftet og har undersøkt hvilket potensial elsparkesykkelen har som
supplement til kollektivtransporten. Det er benyttet kvantitativ sanntidsdata fra Ruter og Tier
til å analysere egenskaper ved multimodale reiser med t-bane og elsparkesykler, og Kolsås
stasjon er benyttet som case. Sentralt for diskusjonen av oppgavens resultater og funn er
oppgavens teoretiske rammeverk. Teoriene og konseptene som trekkes frem er bærekraftige
byer og «smart mobility», tilgjengelighet og krav til et brukbart kollektivsystem.
Oppgavens resultater viser en tydelig korrelasjon og statistisk signifikans mellom antall
elsparkesykler benyttet før og etter t-banens avganger, og antall t-banepassasjerer. De indikerer
også at elsparkesyklene dekker et mobilitetsbehov ved å øke brukernes tilgjengelighet og
redusere den totale reisetiden til og fra kollektivstasjoner. Resultatene antyder dermed at
elsparkesyklene bidrar med å redusere barrieren på den første og siste mila, og kan dermed
fungere som et supplement til kollektivtransporten. Elsparkesykkel tilbyr individuelle og
fleksible reisealternativer som kan styrke kollektivtransportens attraktivitet. Likevel må
spørsmål knyttet til vær- og sesongavhengighet og mulig ekskludering av visse
befolkningsgrupper adresseres for å sikre et bærekraftig og inkluderende kollektivsystem. | |
dc.description.abstract | Current car traffic creates serious challenges both locally and globally. It is crucial to develop
cities and regions that reduce car dependency and promote the use of green modes of
transportation. This thesis aims to examine the role of shared micromobility in the green shift
and has investigated the potential of electric scooters as a supplement to public transportation.
Quantitative real-time data from Ruter and Tier has been used to analyze characteristics of
multimodal journeys involving subway and electric scooters, with Kolsås station as a case
study. Central to the discussion of the thesis' results and findings is the theoretical framework.
The theories and concepts highlighted include sustainable cities, smart mobility, accessibility,
and the requirements of a functional public transportation system.
The results of the study clearly demonstrate a correlation and statistical significance between
the number of electric scooters used before and after subway departures and the number of
subway passengers. The results also indicate that electric scooters fulfill a mobility need by
increasing users' accessibility and reducing the total travel time to and from public
transportation stations. Consequently, the results suggest that electric scooters contribute to
reducing the barrier on the first and last mile and can serve as a supplement to public
transportation. Electric scooters offer individual and flexible travel options that can enhance the
attractiveness of public transportation. However, questions related to weather and seasonality,
as well as potential exclusion of certain population groups, must be addressed to ensure a
sustainable and inclusive public transportation system. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | To hjul i riktig retning?
Elsparkesykkelens potensial som supplement til
kollektivtransporten | |
dc.type | Master thesis | |