Intersectionality in Computer Science: Enhancing Diversity, Equity, and Inclusion Through Awareness and Intersectional Peer Community
Abstract
Likestilling, mangfold og inkludering (LMI) er viktig fordi det skaper et mer inkluderende miljø som gagner enkeltpersoner, organisasjoner og samfunnet som helhet. For å kunne få et fullstendig innblikk av dette innen IT, er det viktig å bruke interseksjonelle metoder, som legger til grunn for omfattende undersøkelser av kompleksitetene og nyansene til ulike problemstillinger, samt mulige løsninger på disse.
Denne masteroppgaven utforsker LMI innen IT ved å undersøke interseksjonalitet i feltet og utvikle en nettside ved bruk av interseksjonelle metoder. Målet er å bidra til økt LMI innen IT, ved å tilrettelegge for et støttende felleskap og øke bevisstheten rundt temaet.
Innledningsvis ble det utført en systematisk litteraturoversikt for å analysere faglitteratur knyttet til interseksjonalitet innen IT. Oppgaven følger en empirisk design- og utviklingsmetode, som inkluderer 1) semi-strukturerte intervjuer med 17 studenter og fagpersoner som jobber innen IT og føler tilknytning til interseksjonalitet; og 2) prototyping for å utvikle nettsiden DiversIT gjennom fem iterasjoner med tilhørende brukertester. Datainnsamlingen ble gjennomført både i Norge og Brasil.
Dataene analysert fra intervjuene viser at det er lignende utfordringer og suksessfaktorer i både Norge og Brasil, som samsvarer med funnene i faglitteraturen. Den viktigste forskjellen var at intervjuobjektene fra Brasil opplevde flere utfordringer knyttet til sosioøkonomisk status, som ikke var en utfordring diskutert av intervjuobjektene i Norge. En vesentlig suksessfaktor fra de analyserte dataene var betydningen av å ha et støttende nettverk, som utviklingen av DiversIT er basert på.
Funnene konkluderer med at betydningen av interseksjonalitet må anerkjennes innen IT. DiversIT ble en lovende prototype når det kom til å øke LMI i IT. Fremtidig forskning kan bygge videre på denne oppgaven ved å øke kunnskap om interseksjonalitet og videreutvikle prototypen til en fungerende nettside. Diversity, equity, and inclusion (DEI) is important because it creates a more inclusive environment that benefits individuals, organisations and society as a whole. To gain a comprehensive understanding of DEI in computer science (CS), it is important to do so through an intersectional lens for a deeper exploration of the complexities and nuances of the issues and possible solutions to these.
This master's thesis seeks to explore DEI in CS by looking into intersectionality in the field and developing a website designed with an intersectional approach, which aims to help increase DEI in CS by facilitating a supportive peer community and raising awareness.
In the preliminary phase, a systematic literature review (SLR) was conducted to analyse literature related to intersectionality in CS. This thesis follows an empirical design and creation approach using 1) semi-structured interviews with 17 students and professionals working in the CS field who feel a connection to intersectionality; 2) prototyping to design the website DiversIT, including five iterations with usability tests.The data gathering was conducted both in Norway and Brazil.
The analysed data from the interviews indicates that there are similar challenges and success factors in Norway and Brazil, which also correlate to the findings in the literature. The main difference was that the participants interviewed in Brazil experienced more challenges related to socioeconomic status, which was not a challenge addressed by any of the Norwegian participants. An essential success factor in all of the analysed data was the importance of having a supportive network, and DiversIT was developed based on this factor.
Based on the findings, the research concludes that the impact of intersectionality needs to be acknowledged in the field of CS. DiversIT led to a promising high-fidelity prototype in terms of increasing DEI in CS. Future research could build upon this thesis to further increase knowledge of intersectionality and develop the prototype into a functioning website.