Show simple item record

dc.contributor.advisorLædre, Ola
dc.contributor.advisorEngebø, Atle
dc.contributor.authorSkjerve, Petter
dc.date.accessioned2023-10-04T17:20:15Z
dc.date.available2023-10-04T17:20:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142713575:36845480
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094236
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBygg- og anleggsbransjen er en bransje preget av et høyt konfliktnivå, lav produktivitet og tillit. Samtidig har det over en lengre periode vært forsøkt implementert gjennomføringsmodeller med et større fokus på samspill, høy tillit og en gjensidig åpenhet enn mer tradisjonelle gjennomføringsmodeller. Av disse er allianser, integrert prosjektleveranse (IPL) og strategisk samarbeid av de mest fremtredende. Dog har implementeringen av gjennomføringsmodellene gått tregt, med bakgrunn i blant annet BA-bransjens svært komplekse natur, samt dypt inkorporerte holdninger til gjennomføring og samarbeid. Denne masteroppgaven undersøker hvordan det kan legges til rette for videre utvikling av et påbegynt strategisk samarbeid i et entreprenørkonsern. Dette gjøres spesifikt gjennom en casestudie på et pågående samarbeidsprosjekt, utvidelsen av Nexans i Halden. For å kartlegge utviklingsrommet for samarbeidet benyttes følgende forskningsspørsmål: 1) Hvordan foregår strategiske samarbeid i selskapene? 2) Hva er erfaringene ved strategiske samarbeid internt? Casestudien ser på en større totalentreprise og samarbeid mellom tre konserndelte selskaper. Det ble gått i dybden på én case for å få et tilstrekkelig underlag i intervjuresultatet. Oppgaven består av elleve semi-strukturerte intervjuer med personer fra alle tre selskaper, samt byggherre for prosjektet. Utover casestudien er det gjennomført et tilhørende dokumentstudie, samt et litteraturstudie for å ha et sammenligningsgrunnlag til caseresultatene. Oppgavens viktigste funn er viktigheten av et rammeverk for gjennomføringsmodellen både i konsernet og den norske BA-bransjen. Gjennomføringsmodellen er i for stor grad personavhengig, slik at forskjeller i spesielt prosjektledelsen er svært utslagsgivende for grad av utvikling og suksess. Videre kreves en holdningsendring i bransjen for erfaringsutveksling, da dette blir nedprioritert i kostnadsstyrte prosjekter. Foruten nevnte funn legger oppgaven totalt frem 24 punkter for utvikling av gjennomføringsmodellen i konsernet. Disse fokusområdene er inndelt etter kontraktuelle, prosjektorganisatoriske og samarbeidsorienterte forhold. Store deler av litteraturen fokuserer på forholdet mellom entreprenør-byggherre og entreprenør-leverandør, men forholdet entreprenør-entreprenør viser mange likhetstrekk. Oppgaven har dermed bidratt til å fylle et delvis kunnskapshull i litteraturen gjennom en studie på strategisk samarbeid for forholdet entreprenør-entreprenør. I tillegg til bidrag i form av økt empiri og sammenligningsgrunnlag for utvikling av gjennomføringsmodellen generelt.
dc.description.abstractThe construction industry is characterized by high levels of conflict, low productivity, and lack of trust. Simultaneously, there have been attempts over an extended period to implement project delivery methods with a greater focus on collaboration, high trust, and mutual openness compared to more traditional approaches. Among these, alliances, integrated project delivery (IPD), and strategic partnering have emerged as the most prominent. However, the implementation of these delivery methods has been slow, partly due to the highly complex nature of the construction industry and deeply ingrained attitudes towards execution and collaboration. This master's thesis investigates how to facilitate the further development of an ongoing strategic partnering within a construction conglomerate. This is specifically done through a case study on an ongoing partnering project, the expansion of Nexans in Halden. To explore the potential for collaboration, the following research questions are addressed: 1) How do strategic partnering take place within the companies? 2) What are the experiences with internal strategic partnering? The case study examines a large design-build and collaboration among three departments of the conglomerate. One case was studied in-depth to provide sufficient data for the interview results. The thesis consists of eleven semi-structured interviews with individuals from all three companies, as well as the project client. In addition to the case study, a corresponding document study and literature review were conducted to provide a basis for comparing the case results. The main findings of the thesis highlight the importance of a framework for the project delivery method both within the company and the Norwegian construction industry. The success of the delivery method relies heavily on individual personalities, particularly project management, which significantly influences the degree of development and success. Furthermore, a change in attitude within the industry is required regarding knowledge sharing, as it is often neglected in cost-driven projects. In addition to these findings, the thesis presents a total of 24 points for the development of the project delivery method within the conglomerate. These focus areas are categorized under contractual, project organizational, and collaboration-oriented aspects. Much of the literature focuses on the relationship between contractor-client and contractor-supplier, but the relationship between contractors exhibits many similarities. Therefore, this thesis contributes to filling a partial knowledge gap in the literature by studying strategic partnering within the contractor-contractor relationship. In addition to empirical contributions, this study provides a basis for further development of the project delivery method in general.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStrategisk samarbeid i et entreprenørkonsern
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record