Sikkerhetsstyring i tidligfase av byggeprosjekter
Abstract
I Norge er bygg- og anleggsbransjen en av de næringene med flest arbeidsulykker ogdødsfall. Den mest fremtredende ulykkestypen er fallulykker. Arbeidstilsynetgjennomførte derfor en undersøkelse av totalt 111 fallulykker i Norge, og konkludertemed at hovedårsakene til ulykkene er handling og atferd, operativ ledelse,arbeidsplanlegging og risikostyring. Ulykkene kunne vært unngått med bedrerisikovurderinger og vurderinger gjort tidlig. Lignende forskning er gjort i utlandet deropp mot halvparten av dødsulykkene kunne vært unngått dersom man hadde tatt andrevalg i tidligfasen. Dette er spesielt knyttet til utforming av bygget og arkitektoniske valgtatt av de prosjekterende.Denne masteroppgaven har derfor et formål om å bidra med kunnskap rundtsikkerhetsstyring i tidligfase. Herunder om hvordan det kan bidra til å redusere skader ogom det påvirker andre faktorer i prosjekter. Det er derfor formulert følgendeforskningsspørsmål:1. Hvilke utfordringer er knyttet til sikkerhetsstyring i tidligfase?2. Hva er effekten av god sikkerhetsstyring i tidligfase?3. Hvordan bidrar de ulike aktørene til å redusere risikoen i tidligfase?4. Hvilke metoder benyttes til å redusere risiko i tidligfase?For å besvare disse spørsmålene er det valgt en forskningsmodell som benytter seg aven litteraturstudie og semistrukturerte intervjuer. Litteraturstudien ble i hovedsakgjennomført i en prosjektoppgave i høst for å bistå med et teoretisk rammeverk og åutforske tidligere forskning på området. Intervjuene ble benyttet for å undersøkehvordan ulike aktører i Norge forholder seg til temaet.Funn fra resultatene og teorien indikerer at det er manglende kompetanse hos bådebyggherre og prosjekterende. I tillegg har ikke prosjekterende god nok kunnskap omhvordan utførelsen gjennomføres. Det pekes på ulike grunner for dette og det er anbefaltnoen tiltak for å kunne håndtere disse utfordringene. Blant disse er å adaptere et konsptkalt Prevention Through Design og muliggjøre dette ved å gi prosjekterende insentiver tilå implementere det.Ut fra avgrensningene og begrensningene til oppgaven er det anbefalt noen punkter forvidere forskning. Herunder kvantifisering av fordelene ved å fokusere påsikkerhetsstyring i tidligfase. In Norway, the construction industry is one of the industries with the highest number ofoccupational accidents and fatalities. The most prominent type of accident is fallaccidents. “Arbeidstilsynet conducted” (The Norwegian Labor Inspection Authority) asurvey of a total of 111 fall accidents in Norway and concluded that the main causes ofthe accidents are action and behavior, operational management, work planning and riskmanagement. The accidents could have been avoided with better risk assessments andconsiderations made earlier in the projects. Similar research has been conducted abroad,where up to half of the fatal accidents could have been avoided if other better choiceshad been made in the early phase. This is especially related to the design of the buildingand architectural choices made by the designers.This master's thesis aims to contribute with knowledge about safety management in theearly phases of a project. This includes how it can help to reduce the risk of accidentsand whether it affects other factors in projects. The following research questions havetherefore been formulated:1. What are the challenges associated with early-stage safety management?2. What is the effect of early-stage safety management?3. How do the various stakeholders contribute to reducing risk in the earlyphase?4. What methods are used to reduce risk in the early phase?To answer these questions, a research model has been chosen that uses a literaturereview and semi-structured interviews. The literature study was mainly carried out in aproject assignment this autumn to assist with a theoretical framework and to exploreprevious research in the area. The interviews were used to investigate how differentactors in Norway relate to the topic.Findings from the results and the theory indicate that there is a lack of competence onthe part of both the client and the designer. In addition, designers do not have sufficientknowledge of how the execution is carried out. Various reasons for this are pointed out,and some measures have been recommended to be able to deal with these challenges.Among these is to adapt the Prevention through Design concept and enable this byproviding design incentives to implement it.Based on the limitations of the thesis, some points are recommended for furtherresearch. This includes quantifying the benefits of focusing on early-stage safetymanagement.