Vikeadferd mellom syklister og fotgjengere i gangfelt over sykkelveger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094217Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Trafikksikkerhet fokuserer mye på å beskytte myke trafikanter fra andre kjøretøy, men mindre på å skille dem fra hverandre. Dette er til tross for at syklister og fotgjengere kan forårsake skade på hverandre. Det er i tillegg mye misnøye og følelser av frustrasjon og utrygghet mellom syklister og fotgjengere, men fotgjengere kjenner mest på disse følelsene. Gangfelt er et av de stedene der fotgjengere er mest utsatt for å havne i en ulykke med et annet kjøretøy, men søkelyset settes på motoriserte kjøretøy, og problemer knyttet til fotgjengers samhandling med syklister i gangfelt utredes ikke. Målet med denne oppgaven er å redegjøre for hvordan fotgjenger og syklister opplever gangfelt over sykkelveger og hvordan de handler i en vikesituasjon. Det undersøkes om utforming på sykkelvegen, volumet av syklister eller sesongen har betydning for syklisters og fotgjengeres adferd i gangfelt over sykkelveger. Observasjoner og intervjuer er begrenset til byområdet Trondheim og trafikanter som ferdes der. Målet med studien har vært å finne andel syklister som viker i gangfelt, kartlegge hvilke typer handlinger fotgjengere og syklister tar når de er i en vikesituasjon i et gangfelt, og kartlegge litt om hvor trygge fotgjengere er for syklister når de ferdes i gangfelt over sykkelveger. Det er gjennomført intervjuer for å kartlegge hvilke handlinger fotgjengere og syklister benytter seg av når de kommer i en vikesituasjon over en sykkelveg. Seks personer stilte til intervju. Observasjoner av gangfelt over sykkelveger ble utført i vinter- og vårsesongen, for sykkelveger med fortau og veger med røde sykkelfelt og i perioder med høyt og lavt volum av syklister. Totalt ble det gjort 483 observasjoner av vikesituasjoner mellom en eller flere syklister og fotgjengere i og utenfor et gangfelt over en sykkelveg. Observasjonene viser hvor stor andel syklister som viker direkte for fotgjenger i gangfelt og hvor stor andel som benytter seg av andre handlinger i vikesituasjonen. Observasjoner ved sykkelveger med ulik utforming, sesong og trafikknivå viser om disse faktorene har noen betydning for adferden. Observasjonene er subjektive og hva som blir regnet som en vikesituasjon eller hvor grensene mellom ulike handlinger eller brudd på vikeplikten er kan variere med observatør.Gjennom kvalitative intervju og observasjoner av gangfelt over sykkelveger kom følgende frem. Fart er det viktigste virkemiddelet for syklister som skal vise sin intensjon om å vike for fotgjenger i gangfelt. Handlinger syklister eller fotgjengere kan foreta seg er at de viker direkte i gangfelt, tilpasse fart i forkant av gangfelt for å unngå vikesituasjoner, eller så kan syklister manøvrere foran eller bak fotgjengere mens de er i gangfeltet. Det ble funnet at syklister vek i 68,7 % av alle direkte vikesituasjoner over sykkelveger. Det var ingen signifikant forskjell adferd ved direkte vikesituasjoner når man sammenlignet veger med røde sykkelfelt med sykkelveg med fortau, høyt trafikknivå med lavt trafikknivå, eller syklister på vinteren eller syklister på våren. Det er observert en forskjell i hvor mange fotgjengere som holder igjen før gangfelt når de skal krysse et rødt sykkelfelt og bilveg, sammenlignet med når de skal krysse en sykkelveg med fortau. Forskjellen er ikke signifikant, men har en P-verdi på 0,089. Basert på observasjonene ble det funnet en signifikant forskjell i andel syklister som holder igjen under ulike faktorer. Flere syklister holder igjen for å unngå en vikesituasjon når trafikknivået er lavt og om vinteren. Syklister manøvrerer mer rundt fotgjenger på veger med røde sykkelfelt enn hva de gjør på sykkelveger med fortau.Resultatene kan benyttes ved prosjektering av sykkelveger. De viser at utforming på sykkelveg og faktorer som sesong og trafikknivå av syklende har lite betydning for direkte vikeandel av syklister, og derfor ikke burde være avgjørende ved prosjektering. Siden flere sykkelulykker der fotgjengere er involvert skjer mens syklister manøvrerer rundt en fotgjenger, kan sykkelfelt med fortau anbefales over veger med røde sykkelfelt, siden færre syklister manøvrerte rundt fotgjenger i gangfelt når de var en på sykkelveg med fortau. Videre forskning kan se nærmere på effekten av ulik utforming av gangfelt som oppmerking, skilting eller heving av gangfelt. Traffic safety has great focus on protecting vulnerable road users form other vehicles, but less focus on protecting them form each other. This is even though cyclists and pedestrians can cause injury to one another. In addition, there is a lot of dissatisfaction and feelings of frustration and uncertainty between cyclists and pedestrians. Pedestrians are the ones who feels this the strongest. Pedestrian crossings are one of the places where a pedestrian is at the highest risk of an accident with another vehicle, but the focus is on motorized vehicles. This results in less attention towards problems with interactions between pedestrians and cyclists in crossings. The target of this thesis is to investigate and find how pedestrians and cyclists experience crossings over cycling infrastructure, and how they behave in a yielding situation. It will be investigated if the design of the cycling infrastructure, if there is a high density of cyclists or whether season has any impact on the yielding behavior. Observations and qualitative interviews are limited to the city area of Trondheim, and people how live there. The goal of the thesis is to find the share of cyclists who yield at pedestrian crossings over cycles paths, investigate which types of actions pedestrians and cyclists perform when in a yielding situation, and learn a little more about how safe the pedestrians and cyclists really are in crossings. Interviews were conducted to investigate which actions pedestrians and cyclists performed in yielding situations in crossings over cycling paths. Six people were interviewed. Observations of pedestrian crossings were conducted in winter and spring, by red cycling lanes and cycling paths with a sidewalk, and in time periods with high and low volumes of cyclists. A total of 483 observations of yielding situations between pedestrians and cyclists were made in or outside of a crossing. The results show how large the share of cyclists who yield in direct yielding situations in crossings is, and how big the share of pedestrians and cyclists who perform other actions are. The results show that the design of the infrastructure, the volume of cyclists and the season can influence the behaviour of cyclists and pedestrians in crossings. The observations are subjective, and what counts as a yielding situation and a failure to yield may vary with the observer.Through qualitative interviews and observations, the following came to light. Speed is the most important indicator of the cyclist’s intention to yield for a pedestrian in a crossing. Actions that pedestrians and cyclists can take when approaching a crossing is yielding directly at the crossing, adjust speed ahead of the crossing to avoid a yielding situation, or the cyclist can maneuver around a crossing pedestrian, either in front of them, or behind. Cyclists yielded in 68.7 % of all direct yielding situations in crossings over cycling paths, ant there were no statistically significant difference when comparing the design of the cycling infrastructure, the volume of cyclists or the season. A difference was found in how many pedestrians avoided yielding situations when crossing a red cycling lane compared to a cycling path wit a sidewalk. While not significant, the P-value was found to be 0.089, and more pedestrians avoided yielding situations when crossing a cycling path with a sidewalk. Based on the observations, there is a statistically significant difference between cyclists avoiding yielding situations for low volumes of cyclists and in the winter season, with more cyclists doing this under these conditions. More cyclists will also maneuver around a pedestrian on red cycling lanes, compared to cycling paths with sidewalks.The results can be used when designing cycling paths. They show that design, season and volume of cyclists has little to say for the share of cyclists yielding in direct yielding situations and should therefore not be a deciding factor when designing cycling paths that are safer for pedestrians and cyclists. Cyclists has more accidents when maneuvering around a pedestrian, cycling paths with sidewalks could be recommended over red cycling lanes. This is because the share of cyclists who maneuver around pedestrians in crossings is smaller when cycling on a cycle path with a sidewalk. Further research could study the effect of different designs of pedestrian crossings over cycling infrastructure, such as adding signs, different markings or raising the crossing. As the observations are subjective, and what counts as a yielding situation and a failure to yield could differ from person to person, redoing the observations with different observers could be useful to obtain different angles of yielding situations.