dc.contributor.advisor | Strand, Knut Arne | |
dc.contributor.author | Stranger, Andreas | |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T17:23:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T17:23:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:142751750:24561879 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3093237 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I dette case studiet ser jeg på en organisasjons implementeringsprosjekt av et nyere
datasystem som selges av organisasjonen, men også brukes av ansatte til
lønnsoppgaver. Avdelingen som driver disse oppgavene heter business process
outsourcing (BPO). Det er blitt tatt i bruk et eldre system tidligere og gjennom flere år nå
har organisasjonen jobbet med å utvikle og rulle ut et nytt system for bruk til
lønnsoppgaver. Dette forskningsprosjektet ønsker å se på hvordan denne endringen i
arbeidshverdagen til BPO påvirker deres brukerakseptanse opp mot det nye systemet,
hvilke faktorer må til for en vellykket implementering og hvordan implementeringen vil
påvirke den ansattes arbeidsdag.
For å svare på disse forskningsspørsmålene er det blitt gjennomført kvalitative intervjuer
av informanter innenfor organisasjonen. Organisasjonen som jeg har fått tilgang på er
stor, og dermed er det snevret inn til deres kontorer her i Trondheim. Informantene det
har blitt gitt tilgang til er både BPO konsulenter som hovedsakelig jobber med
lønnssystemet, og ledelse i organisasjonen som jobber med valgene som blir tatt når
man utvikler og implementerer et nytt system.
Funnene i prosjektet viser at implementering av et nytt system på denne skalaen er et
prosjekt som må planlegges med omhu og gitt den tiden den trenger, både for den
ansattes del, men også for at organisasjonen skal kunne klare å driftes som vanlig.
Faktorene som påvirket brukerakseptansen mest for BPO var den oppfattede kostnaden
av å lære et nytt system, endringene av sine egne vaner, og den oppfattede nytten av
godene som et forbedret system kan bringe til arbeidsdagen til de ansatte. Det kreves
videreutvikling av systemet som skal implementeres for at det skal kunne dekke alle
funksjonaliteter de ansatte trenger for å kunne gjennomføre oppgavene sine. Dersom
ledelsen følger med på brukerakseptansen til de ansatte og tar de rette valgene frem til
systemet er fullverdig, vil dette føre til best mulig implementering. | |
dc.description.abstract | In this case study, I examine an organization's implementation project of a newer data
system that is sold by the organization but also used by employees for payroll tasks. The
department responsible for these tasks is called Business Process Outsourcing (BPO).
Previously, an older system had been in use, and for several years now, the organization
has been working on developing and releasing a new system for payroll tasks. This
research project aims to investigate how this change in the daily work of BPO affects their
user acceptance of the new system, the factors necessary for successful implementation,
and how the implementation will impact the employees workday.
To answer these research questions, qualitative interviews have been conducted with
informants within the organization. The organization I have gained access to is large, so
the focus has been narrowed down to their offices here in Trondheim. The informants who
I were granted access too include both BPO consultants who primarily work with the
payroll system and management within the organization involved in the decision-making
process during system development and implementation.
The findings of the project indicate that implementing a new system on this scale is a
project that must be carefully planned and given the time it needs, both for the
employees and for the organization to be able to operate as usual. The factors that most
influenced user acceptance for BPO were the perceived cost of learning a new system,
changes to their own habits, and the perceived benefits of the improvements that an
enhanced system can bring to employees' workday. Further development of the system to
be implemented is required to ensure that it covers all the functionalities that employees
need to carry out their tasks. If management monitors the user acceptance and makes
the right decisions until the system is fully functional, this will lead to the best possible
implementation. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Effekten av implementering av et nytt lønnsystem på brukerakseptansen | |
dc.type | Master thesis | |