Selvbestemmelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3092485Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervjumed fire spesialpedagoger. Informantene jobber på barneskoler og har ansvaret for den daglige oppfølgingen og læringen til elever med autismespekterforstyrrelser. Følgende problemstilling belyses: Hvilke faktorer opplever fire spesialpedagoger som viktige for å fremme selvbestemmelse hos barn som har autismespekterforstyrrelser? Jeg ønsker gjennom denne studien å se nærmere på disse faktorene og belyse hvordan de innvirker på disse barna sine muligheter for selvbestemmelse. Studien er vinklet fra et spesialpedagogisk ståsted, men vil etter mitt syn kunne være relevant også for andre ansatte i skole og barnehage. Målet med studien er å kaste lys over de ulike faktorene som trekkes frem av spesialpedagogene. Og i kraft av dette forhåpentligvis kunne bidra til økt kunnskap. Kunnskap knyttet til hvilke utfordringer som eksisterer når de skal tilrettelegge for barn med autismekterforstyrrelser sin selvbestemmelse i skolen. Det vil også være ønskelig å vise til hvilke positive sider som trekkes frem. For å enklere fange opp dybden rundt de ulike faktorene knyttet til problemstillingen, samt presisere hva jeg ønsker å finne ut av, utarbeidet jeg tre forskningsspørsmål. This master's thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews with four special educators. The informants work in primary schools and are responsible for the daily follow-up and learning of pupils with autism spectrum disorders. The following issue is highlighted: Which factors do four special educators perceive as important for promoting self-determination in children with autism spectrum disorders? Through this study, I want to take a closer look at these factors and shed light on how they influence these children's opportunities for self-determination. The study is angled from a special education point of view, but in my view could also be relevant for other staff in schools and kindergartens. The aim of the study is to shed light on the various factors highlighted by the special education teachers. And by virtue of this hopefully could contribute to increased knowledge. Knowledge related to the challenges that exist when they have to facilitate self-determination in school for children with autism spectrum disorders. It would also be desirable to show which positive aspects are highlighted. In order to more easily capture the depth of the various factors linked to this master`s hypothesis, as well as specify what I want to find out, I prepared three research questions.