"Bra å bli pusha passelig" En kvalitativ studie av deltakernes erfaringer fra et kvalifiseringstilbud for gutter mellom 20 og 30 år
Abstract
I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å sette fokus på gutter mellom 20 og 30 år som har vært ute av opplæring eller jobb i noen år. I denne gruppen ungdommer er flere av dem «for gamle» til at de blir fulgt opp av oppfølgingstjenesten. Utenforskap er en samfunnsutfordring, og overordna målsetting er å bidra til å løfte frem deres stemme i samfunnsdebatten. Det er svært viktig å jobbe for å motvirke frafall i grunnskole og videregående skole, men hva med de som har vært ute en stund? Hva skal til for å få dem på igjen?Dette er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer med fire informanter som har vært deltakere i et kvalifiseringstilbud kalt Et Steg Videre (ESV). Tilbudet var et tverrprofesjonelt samarbeid mellom NAV og den videregående skolen, og målgruppen var gutter mellom 20 og 30 år som hadde droppet ut av utdanning og jobb og var uten et sosialt nettverk. Målet med tilbudet var at de skulle komme i gang med utdanning eller jobb og bli en del av samfunnet igjen. Studien har en fenomenologisk tilnærming. Formålet med studien var å få dypere kjennskap til deltakernes erfaringer og opplevelser fra deltakelse i prosjektet. Det ble gjennomført kvalitative intervjuer med fire gutter som hadde negative erfaringer fra skole og/eller jobb. Etter deltakelse i kvalifiseringstilbudet har alle fire kommet i gang med utdanning og/eller jobb. I metodedelen gjør jeg rede for alle valg som er tatt gjennom studien. Problemstillingen er:
«Hvilke erfaringer har fire gutter mellom 20 og 30 år fra deltakelse i kvalifiseringstilbudet Et Steg Videre?»
Studien presenterer hovedfunnene som oppsummerer guttenes erfaringer. Intervjuobjektene opplyser om at noe av det viktigste var å bli del av et sosialt fellesskap, å ha tilhørighet i en gruppe. De trekker frem gode relasjoner, trygghet, tillit, anerkjennelse som viktige faktorer for å opparbeide mestringstro og positiv sef-oppfattelse. Funn i studien forteller også at nok tid var en viktig faktor, og det å bli pusha passelig gjorde at de fikk mestringserfaring. Felles utfordringer skapte en samhørighet i gruppen som påvirket selv-oppfattelsen positivt. Intervjuobjektene uttrykker at støtte og veiledning er av stor betydning for at de skal oppleve den tryggheten det krever for å komme seg videre. In this master's thesis I wanted to focus on boys between 20 and 30 years of age who have been out of training or work for a few years. In this group of young people, several of them are "too old" to be followed up by the follow-up service. Outside research is a societal challenge, and the overarching goal is to help raise their voice in the societal debate. It is very important to work to prevent dropouts in primary and secondary school, but what about those who have been out for a while? What will it take to get them back on?
This is a qualitative study based on semi-structured interviews with four informants who have been participants in a qualification offer called Et Steg Videre (ESV). The offer was a cross-professional collaboration between NAV and the upper secondary school, and the target group was boys between the ages of 200 and 30 who had dropped out of education and work and were without a social network. The aim of the offer was to get them started with education or work and become part of the society again.
The study has a phenomenological approach. The purpose of the study was to gain a deeper understanding of the participants' experiences from participation in the project. Qualitative interviews were conducted with four boys who had negative experiences from school and/or work. After participating in the qualification offer, all four have started education and/or work. In the method section, I explain all the choices that have been made throughout the study and the thesis’ issue is:
"What experiences have four boys between 20 and 30 years of age had from participating in the “Et Steg Videre” qualification offer?"
The study presents the main findings that summarize the boys' experiences. The interviewees state that one of the most important things was to become part of a social community, to belong to a group. They highlight good relationships, security, trust, recognition, belief in mastery and self-perception as important in that context. Findings in the study also tell us that enough time was an important factor and being pushed appropriately meant that they gained coping experience. Shared challenges created a cohesiveness in the group that positively influenced self-perception. The interviewees express that support and guidance are of great importance for them to experience the security required to move forward.