Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWarberg, Silje Haugen
dc.contributor.authorBerget, Solveig
dc.date.accessioned2023-09-15T17:19:24Z
dc.date.available2023-09-15T17:19:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138868559:38240276
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089832
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en litterær analyse av Vigdis Hjorths roman Er mor død (2020). Formålet med den litterære analysen er å undersøke hvordan Er mor død skaper det jeg vil kalle en affektivt aktiv leser, gjennom ulike grep som inviterer leseren til å affektivt investere seg i romanens tematisering av et følelsesmessig komplisert mor – datter-forhold. En affektivt aktiv leser er et teoretisk-metodisk verktøy, en lense som bidrar til å synliggjøre bestemte forhold mellom form og innhold i romanen og måten mor-datter-forholdet tematiseres på. I Er mor død følger vi billedkunstneren Johanna som etter 30 år i USA har flyttet hjem til Oslo i forbindelse med en utstilling av sine bilder. Johanna og moren har ikke hatt noe kontakt siden hun flyttet bort. Romanen er dermed en medrivende fremstilling av et komplisert mor – datter-forhold, hvor handlingen kretser rundt Johannas refleksjoner og tanker omkring hennes og morens uavklarte situasjon. For å undersøke hvordan en affektivt aktiv leser skapes, tar jeg utgangspunkt i en kombinasjon av affektteoretiske og leserorienterte tilnærminger, med særlig vekt på hvordan leseren affektivt må investere seg i Johannas prosess. Jeg knytter generelle litterære virkemidler opp mot leserbegrepet for å undersøke hvordan den affektive aktiviseringen skjer. I forlengelse er også skapelsen av noe gjenkjennelig sentralt. De avsluttende betraktningene viser til at kombinasjonen av de ulike litterære grepene inviterer leseren til å følelsesmessig investere seg i handlingen. På bakgrunn av dette argumenterer jeg for at begrepet affektivt aktiv leser kan fungere som et nyttig verktøy i affektteoretiske undersøkelser av forholdet mellom leser og litteratur.
dc.description.abstractThis master's thesis is a literary analysis of Vigdis Hjorth's novel Er mor død (2020). The purpose of the literary analysis is to investigate how the book creates what I would call an affectively active reader, through various devices that invite the reader to affectively invest in the novel's thematization of an emotionally complicated mother-daughter relationship. An affectively active reader is a theoretical-methodological tool, a lens that helps to highlight certain relationships between the form and content of the novel and the way in which the mother-daughter relationship is thematized. In Is Mother Dead, we follow the artist Johanna who, after 30 years in the USA, has moved home to Oslo in connection with an exhibition of her paintings. Johanna and her mother have had no contact since she moved away. The novel is thus an engaging portrayal of a complicated mother-daughter relationship, where the plot revolves around Johanna's reflections and thoughts about her and her mother's unresolved situation. To investigate how an affectively active reader is created, I use a combination of affect-theoretical and reader-oriented approaches, with particular emphasis on how the reader must affectively invest herself in Johanna's process. I link general literary devices to the concept of the reader in order to investigate how the affective activation takes place. By extension, the creation of something recognizable is also central. The concluding considerations show that the combination of the different literary devices invites the reader to emotionally invest in the story. On this basis, I argue that the concept of the affectively active reader can serve as a useful tool in affect-theoretical investigations of the relationship between reader and literature.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Kanskje jeg dikter deg opp fordi jeg behøver det". Den affektivt aktive leseren i Er mor død av Vigdis Hjorth
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel