Pac-Man in VR on the Omnideck
Abstract
Det klassiske problemet i VR er hvordan man kan oppnå høyere immersjon og tilstedeværelse for brukeren samtidig som man unngår de vanligste fallgruvene. Et gjenstående problem dreier seg om naturlig interaksjon i større virtuelle rom. Med helt naturlig interaksjon er det fysiske rommet ofte for lite. Med teknologi blir interaksjonen mindre enn naturlig. Et forsøk på å løse dette problemet kommer fra Omnifinity i form av Omnideck. Dette er en omnidireksjonell tredemølle som lar brukeren gå i alle retninger og brukes i samsvar med VR. Denne oppgaven går utpå å lage spillet Pac-Man i et VR miljø for å vise mulighetene med Omnidecket og som utgangspunkt for videre forskning for å undersøke hvilke begrensninger som oppstår og hvordan å motvirke dem. The classic problem in VR is achieving higher presence and immersion while avoiding the most common VR pitfalls. An issue remains regarding natural interaction in larger VEs. With fully natural interaction, the physical room size becomes a constraint. When using technology to solve this constraint, less than natural interaction becomes the new limitation. One attempt at solving this comes from Omnifinity in the form of the Omnideck. This is an omnidirectional treadmill that allows the user to walk in all directions to move in VR. This project is about recreating the retro game Pac-Man for the Omnideck in a VR environment. The main purposes are to serve as a demo game for the Omnideck, to demonstrate its capabilities, to be a starting point in researching its limitations, and to find design solutions that circumvent these limitations.