Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelseth, Eilif
dc.contributor.authorLarsen, Einar Stensrud
dc.contributor.authorBjørnstad, Richard
dc.date.accessioned2023-09-09T17:19:43Z
dc.date.available2023-09-09T17:19:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142713575:35303369
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088459
dc.description.abstractUtvikling i BAE-næringen har lenge omhandlet økt effektivitet. For å få dette til har digitalisering og automatisering vært sentrale temaer. Det er lagt planer og gjort utredninger på hvordan bransjen skal utnytte ny teknologi for å oppnå de ambisiøse målene. Blant målene fra det digitale veikartet er 50% raskere prosjektgjennomføring og 33% kostnadsreduksjon innen 2025. Parallelt med mål om effektivisering, stilles det stadig strengere krav til dokumentasjon, HMS, miljø og KS. Trenden er i dag at bransjen ikke lever opp til forventningene, utviklingen går tregt, bransjen er splittet og veien videre er uklar. Temaet for denne oppgaven er automatisering av ingeniørfaglige arbeidsoppgaver i BAE-næringen. Den digitale utviklingen i BAE-næringen har et stort potensial og vi har derfor valgt å kartlegge hvor mye bransjen har automatisert, holdninger rundt utvikling og automatisering, og hvilke muligheter som finnes ved en økt automatiseringsgrad. For å utforske dette temaet har en problemstilling blitt laget. Denne lyder som følger: Hvordan kan automatisering av ingeniørfaglige arbeidsoppgaver føre til en redusert mengde manuelt arbeid og en mer effektiv BAE-næring? For å undersøke denne problemstillingen har det blitt gjennomført ekspertsamtaler, kvalitative intervjuer og en kvantitativ spørreundersøkelse. Resultatene fra dette viser at holdningsrelaterte barrierer hindrer utvikling og automatisering. Det er lite fokus på standardisering, og dette gjør det vanskelig å automatisere. Syv av åtte firmaer har ikke gjort en kartlegging av hva som kan automatiseres og mye potensiale går tapt fordi fokusområdet er feil. Intervjuobjektene påpeker gang på gang at bransjen starter i feil ende når det kommer til automatisering. De ser et automatiseringsbehov, starter med å automatisere og får masse problemer underveis. Utviklingen skjer sporadisk, er ofte persondrevet, kostbar og lite vellykket. Før prosessen startes, er en helhetlig kartlegging anbefalt. For å automatisere arbeidsoppgaver på en god måte, må rekkefølgen i «automatiseringstrappa» følges. Her er rekkefølgen standardisering, integrering og til slutt, automatisering. Når man får til dette har man robusthet i metodene, økt effektivitet, kvalitet og kapasitet. Spørreundersøkelsen viser at bransjen har kommet et stykke, men at det fortsatt et stort urealisert potensial innenfor automatisering av ingeniørfaglige arbeidsoppgaver. Det er stor splittelse, selv blant de fremste i bransjen, og mulighetene utforskes lite av de fleste. Fåtallet jobber aktivt med automatisering for å nå målene i det digitale veikartet. Ledelsen må ta initiativet med å starte en standardiseringsprosess, slik at integrering og automatisering blir mulig. Holdningene i BAE-næringen må også tas tak i slik at man kan samarbeide om å endre bransjen til det bedre. Av de fem arbeidsoppgavene som har blitt kartlagt i spørreundersøkelsen kommer økonomi best ut. Arbeidsoppgaven er i det øvre sjiktet av delvis automatisert. De to arbeidsoppgavene som kategoriseres som manuelle, er arbeid knyttet til møter og fremdriftsplanlegging. Disse har en rød automatiseringsgrad når man bruker “trafikklys” metoden. For å øke automatiseringsgraden må det gjøres tiltak, det må investeres penger og settes av tid. Potensialet i arbeidsoppgavene vi har kartlagt er stort, og man kan øke automatiseringsgraden betraktelig med relativt enkle tiltak. For å realisere potensialet må man gå ut på dypere, utrygt vann og komme seg vekk fra holdningen, “sånn har vi alltid gjort det”.
dc.description.abstractDevelopments in the AEC-industry have long been about increased efficiency. To achieve this, digitization and automation have been central themes. Plans have been made and studies carried out on how the industry will utilize new technology to achieve the ambitious goals. Among the goals from the Norwegian digital roadmap are 50% faster project implementation and 33% cost reduction by 2025. In parallel with goals for efficiency, there are increasingly strict requirements for documentation, HSE, environment, and quality assurance. The trend today is that the industry does not live up to expectations, development is slow, the industry is divided, and the way forward is unclear. The subject of this thesis is the automation of engineering tasks in the AEC-industry. Digital development in the AEC-industry has great potential. Therefore, we have chosen to survey how much the industry has automated, attitudes around development and automation, and what opportunities exist with an increased degree of automation. To explore this topic, a problem statement has been created. This reads as follows: “How can automation of engineering tasks lead to a reduced amount of manual work and a more efficient AEC-industry?” To investigate this issue, expert interviews, qualitative interviews, and a quantitative survey have been carried out. The results from this show that attitude-related barriers prevent development and automation. There is little focus on standardization, and this makes it difficult to automate. Seven out of eight companies have not made a mapping of what can be automated, and a lot of potentials is lost because the focus area is wrong. The interviewees point out time and again that the industry starts at the wrong end when it comes to automation. They see a need for automation, start automating and run into lots of problems along the way. The development happens sporadically and is often person-driven, expensive, and not very successful. Before starting the process, a comprehensive mapping is recommended. To automate work tasks in a good way, the sequence in the "automation staircase" must be followed. Here, the order is standardization, integration, and finally, automation. When you achieve this, you have robustness in the methods, increased efficiency, quality and capacity. The mapping shows that the industry has come a long way, but that there is still a large unrealized potential within the automation of engineering tasks. There is great division, even among the best in the industry, and the possibilities are little explored by most. A few are actively working with automation to achieve the goals in the Norwegian digital roadmap. Management must take the initiative to start a standardization process, making integration and automation possible. The attitudes in the AEC-industry must also be addressed so that one can work together to improve the industry. Of the five work tasks that have been mapped in the survey, finance comes out the best. The task is in the upper tier of partially automated. The two tasks that are categorized as manual, are work related to meetings and progress planning. These have a red level of automation when using the "traffic light" method. To increase the degree of automation, measures must be taken, money must be invested, and time must be set aside. The potential in the tasks we have mapped is great, and the degree of automation can be increased considerably with relatively simple measures. To realize the potential, one must go out into deeper, unsafe waters and get away from the attitude, "That’s how we've always done it".
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePotensialet ved automatisering realiseres med ledelse og planlegging
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel