Avfall med potensial: Zero waste fashion design i et didaktisk perspektiv
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3438]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg konseptet zero waste fashion design gjennom en åpen, utforskende og undersøkende prosess. Oppgaven har som formål å si noe om hvordan zero waste fashion design kan foregå, og hvilke sider ved konseptet som kan knyttes til læreryrket. I den forbindelse drøftes følgende problemstilling: Hvordan kan prosessen for å utvikle et antrekk i zero waste fashion design arte seg, og hvilke didaktiske potensialer kan komme til syne i denne prosessen?
Forskningens vitenskapsteoretiske ståsted er inspirert av grounded theory, med vekt på den åpne og aktive forskeren. Metodologien som benyttes har tatt utgangspunkt i A/R/Tografi og autoetnografi. På vegne av disse metodologiene studeres prosessen gjennom tre roller: designeren/skaperen, forskeren og den fremtidige læreren. Datamaterialet konstrueres ved et eget skapende arbeid og en multimodal logg. I det skapende arbeidet produseres et antrekk bestående av en overdel, ei bukse og en jakke, som alle representerer hver sin prosess med hensyn til zero waste fashion design. Prosessen med å lage antrekket analyseres ved hjelp av koding og kategorisering. Kategoriene som etableres samles i en matrise hvor de ses opp mot de A/R/Tografiske rollene. Drøftingen gjøres med utgangspunkt i funnene som presenteres i matrisen.
Nøkkelord: Zero waste fashion design, kunst og håndverk, bærekraft, tverrfaglige tema, grunnleggende ferdigheter