dc.contributor.advisor | Solstad, Trygve | |
dc.contributor.author | Bjørsvik, Malene Skjellevik | |
dc.contributor.author | Stoum, Emma Berget | |
dc.date.accessioned | 2023-08-31T17:20:10Z | |
dc.date.available | 2023-08-31T17:20:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:139328562:45072275 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3086741 | |
dc.description.abstract | Kvikkbilder er en aktivitet som kan fremme diskusjon om ulike måter å se tall på.
Tidligere forskning peker mot at hastigheten hos voksne henger sammen med
matematiske ferdigheter. Det er også blitt vist at ved å gruppere elementer, kan
hastigheten på opptellingen gå raskere både for barn og voksne. Før denne studien,
finnes det derimot lite, eller ingen empiri om sammenhengen mellom strategiene elever i
barneskolen benytter og tiden de bruker. Vi benytter kvikkbilder til å undersøke hvilke
strategier elever på 5. - 7. trinn bruker når de raskt og nøyaktig skal bestemme
mengder. I tillegg undersøker vi om tiden de bruker har en sammenheng med
strategiene deres. Funnene fra studien vår viser at disse to henger sammen. De indikerer
også at mengdeestimering bygger på tillærte matematiske strategier. Det betyr at
elevene trenger å øve på ulike strategier for estimering, fremfor selve estimeringsevnen.
Med bakgrunn i dette vil disse resultatene gi et bedre grunnlag for hvordan man kan
legge opp undervisning, samt arbeide for å øke elevers evne til raskt å estimere
mengder. | |
dc.description.abstract | Flash images are an activity used to promote discussion about different ways of
perceiving numbers. Previous research suggests that speed in adults is associated with
mathematical skills. It has also been shown that grouping elements can expedite
counting speed for both children and adults. However, prior to this study, there was little
to no empirical evidence regarding the relationship between the strategies employed by
elementary school students and the time they use. We use flash images to investigate
the strategies used by students in grades 5-7 when the determine quantities quickly and
accurately. Additionally, we examine whether the time taken is related to their strategies.
The findings from our study indicate a connection between time and strategies. They also
suggest that quantity estimation is based on learned mathematical strategies, indication
that practice is needed to improve accuracy and speed in estimation. These findings will
provide a better foundation for structuring instruction and working towards enhancing
students’ ability to estimate quantities quickly. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Sammenhengen mellom gruppering, strategibruk og responstid i kvikkbildeoppgaver | |
dc.type | Master thesis | |