Sammenhengen mellom gruppering, strategibruk og responstid i kvikkbildeoppgaver
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086741Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3441]
Sammendrag
Kvikkbilder er en aktivitet som kan fremme diskusjon om ulike måter å se tall på.Tidligere forskning peker mot at hastigheten hos voksne henger sammen medmatematiske ferdigheter. Det er også blitt vist at ved å gruppere elementer, kanhastigheten på opptellingen gå raskere både for barn og voksne. Før denne studien,finnes det derimot lite, eller ingen empiri om sammenhengen mellom strategiene elever ibarneskolen benytter og tiden de bruker. Vi benytter kvikkbilder til å undersøke hvilkestrategier elever på 5. - 7. trinn bruker når de raskt og nøyaktig skal bestemmemengder. I tillegg undersøker vi om tiden de bruker har en sammenheng medstrategiene deres. Funnene fra studien vår viser at disse to henger sammen. De indikererogså at mengdeestimering bygger på tillærte matematiske strategier. Det betyr atelevene trenger å øve på ulike strategier for estimering, fremfor selve estimeringsevnen.Med bakgrunn i dette vil disse resultatene gi et bedre grunnlag for hvordan man kanlegge opp undervisning, samt arbeide for å øke elevers evne til raskt å estimeremengder. Flash images are an activity used to promote discussion about different ways ofperceiving numbers. Previous research suggests that speed in adults is associated withmathematical skills. It has also been shown that grouping elements can expeditecounting speed for both children and adults. However, prior to this study, there was littleto no empirical evidence regarding the relationship between the strategies employed byelementary school students and the time they use. We use flash images to investigatethe strategies used by students in grades 5-7 when the determine quantities quickly andaccurately. Additionally, we examine whether the time taken is related to their strategies.The findings from our study indicate a connection between time and strategies. They alsosuggest that quantity estimation is based on learned mathematical strategies, indicationthat practice is needed to improve accuracy and speed in estimation. These findings willprovide a better foundation for structuring instruction and working towards enhancingstudents’ ability to estimate quantities quickly.