«Det er vanskelig å lære noen noe man ikke kan, som ingen kan.»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3085880Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
«Det er vanskelig å lære noen noe man ikke kan, som ingen kan.»
Denne studien undersøker hvordan man som ordinær barnehage kan tilrettelegge for et bimodalt tospråklig miljø for barn som har cochleaimplantat (CI) og skal ha tegnspråkopplæring i barnehagen etter §38 i Barnehageloven. For barn med nedsatt hørsel har språkmiljøet stor betydning for hvordan de lærer seg å kommunisere. Språkmiljøet kan være avgjørende for språkutviklingen, og for hvordan barnet får mulighet til å delta i interaksjon med både barn og voksne.
Forskningsspørsmål:«Hvordan kan man legge til rette for et godt bimodalt tospråklig miljø i en ordinær barnehage for et barn med cochleaimplantat?»
Metode: Som forskningsmetode har jeg valgt casestudie. For å få svar på mitt forskningsspørsmål har jeg gjort observasjoner av språkmiljøet rundt et barn med CI i barnehagen. Jeg har også gjennomført kvalitative forskningsintervju med pedagogisk leder, assistent og assisterende enhetsleder i barnehagen, samt foreldrene til barnet.
Funn og resultater: Studien viser at det i barnehagen generelt er manglende kompetanse og et lavt kunnskapsnivå med tanke på tegnspråk og for hvordan man kan tilrettelegge for et godt språkmiljø der både tegnspråk og talespråk skal være en naturlig del av hverdagen. Observasjonene og samtalene med personalet tegner et bilde av at tospråklighet i ordinær barnehage er en stor utfordring. Dette til tross for at personalet selv opplever at de gir et så godt tegnspråklig tilbud som mulig ut ifra de forutsetningene de har. Noen av utfordringene knyttet til dette handler om lav tegnspråklig kompetanse, mangel på tegnspråklige rollemodeller og tilrettelegging av språkmiljøet rundt barn med CI i barnehagen. Studien viser også viktigheten av å ha et godt tverrfaglig samarbeid med alle instansene rundt barnet. Barnehagen har også positive erfaringer med kursing og veiledning, der Statped har vært en viktig ressurs. “It is difficult to teach someone something that you cannot do, that no one can.“
This study examines how ordinary kindergartens can facilitate a bimodal bilingualenvironment for children who have a cochlear implant and must have sign languagetraining in the kindergarten according to §38 of the Kindergartens Act. For children withimpaired hearing, the language environment is of great importance for how they learn tocommunicate. In addition, the language environment can be decisive for languagedevelopment, and for how the child gets the opportunity to participate in interaction withboth children and adults.
Research question:“How can one facilitate a good bimodal bilingual environment in an ordinary kindergartenfor a child with a cochlear implant?”
Method:As a research method, I have chosen a case study. To answer my research question, Ihave made observations of the language environment around a child with CI in thekindergarten. I have also carried out qualitative research interviews with the kindergarten teacher, assistant and assistant unit manager in the kindergarten, as well as the child’s parents.
Findings and results:The study shows that in this kindergarten there is a lack of competence and a low level of knowledge regarding sign language and how to facilitate a goodlanguage environment, where both sign language and spoken language should be anatural part of everyday life. The observations and conversations with the staff paint apicture that bilingualism in an ordinary kindergarten is a big challenge. Even if the staffthemselves feel that they provide satisfactory sign language service based on theprerequisit they have. Some of the challenges linked to this includes low competence in sign language, lack of sign language role models and facilitating the language environment around children with CI in the kindergarten. The study also shows the importance of having good interdisciplinary collaboration with all the agencies around the child. The kindergarten also has positive experiences with training and guidance, where Statped has been an important resource.