dc.contributor.advisor | Haugen, Cecilie | |
dc.contributor.author | Sandberg, Mari | |
dc.date.accessioned | 2023-08-17T17:19:53Z | |
dc.date.available | 2023-08-17T17:19:53Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:147332166:34124785 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3084664 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Tema for denne studien er ADHD i skolen, med fokus på læreres erfaringer og tanker om
fenomenet. ADHD er en økende trend i skolen og samfunnet generelt, og hensikten med
studien har dermed vært å undersøke hvordan dette oppleves i skolen med å se på hva
som bidrar til å fremme diagnosen og om det er en hensikt for elever på barneskolen å få
en ADHD-diagnose.
Studien tar med dette utgangspunkt i følgende problemstillinger: «hvilke forhold
beskriver lærere er med på å fremme ADHD-diagnostisering?» og «hvilken funksjon
beskriver lærere at diagnosen har med tanke på pedagogisk tilrettelegging».
Problemstillingen besvares på bakgrunn av tre dybdeintervjuer gjort med lærere fra
forskjellige skoler. Perspektiver på fenomenet har blitt belyst og drøftet ved hjelp av
Bronfenbrenners (1979) utviklingsøkologiske modell. Modellen forklarer utvikling og
vekst med gjensidige påvirkningsprosesser mellom individ og miljø, og blir brukt for å se
på hvilke faktorer som spiller in og som påvirker diagnostiseringen og arbeidet med
tilrettelegging i skolen for elever med ADHD-diagnosen i en analysedel. Dette har
deretter dannet grunnlaget for diskusjonsdel, hvor sentrale miljøfaktorer som påvirker
blir belyst opp mot relevant forskning.
De sentrale funnene viser at samfunnsendringer har påvirket økning i diagnostisering
med at normalbegrepet er blitt innsnevret. I tillegg har skolen en mangel på ressurser for
å sikre tilretteleggingen elevene har krav på med et spesialpedagogisk vedtak, blir
tilstrekkelig gjennomført. Sett i en større sammenheng blir begrep som medikalisering og
mål- og ressursstyring presentert i drøftingskapittelet for å vise til hvordan den
medisinske industrien og skolepolitikken er bidragsytere til ikke bare ADHD, men flere
psykologiske lidelser og diagnoser for barn. | |
dc.description.abstract | The subject of this study is ADHD in schools, focusing on teachers' experiences and
thoughts on the phenomenon. ADHD is a growing trend in schools and society in general,
and the purpose of the study has therefore been to investigate how this is experienced in
schools by examining what contributes to promoting the diagnosis and whether there is a
purpose for elementary school students to receive an ADHD diagnosis.
The study addresses the following research questions: "What factors do teachers describe
as contributing to the diagnosis of ADHD?" and "What function do teachers describe the
diagnosis as having in terms of educational adaptation?" The research questions are
answered based on three in-depth interviews conducted with teachers from different
schools. Perspectives on the phenomenon have been illuminated and discussed using
Bronfenbrenner's (1979) ecological systems model. The model explains development and
growth through mutual influences between the individual and the environment and is
used to examine the factors that play a role in and influence the diagnosis and adaptation
work in schools for students with an ADHD diagnosis in an analysis section. This has
formed the basis for the discussion section, where key environmental factors that have
an impact are discussed in relation to relevant research.
The central findings show that societal changes have influenced the increase in diagnosis
as the concept of normality has narrowed. In addition, schools lack resources to ensure
that the adaptation students are entitled to through special education provisions are
adequately implemented. In a broader context, concepts such as medicalization and
goal- and resource management are presented in the discussion chapter to demonstrate
how the medical industry and education policies contribute not only to ADHD but also to
several psychological disorders and diagnoses in children. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En kvalitativ studie om læreres
erfaringer med ADHD i skolen | |
dc.type | Master thesis | |