En kvalitativ studie om læreres erfaringer med ADHD i skolen
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Description
Full text not available
Abstract
Tema for denne studien er ADHD i skolen, med fokus på læreres erfaringer og tanker omfenomenet. ADHD er en økende trend i skolen og samfunnet generelt, og hensikten medstudien har dermed vært å undersøke hvordan dette oppleves i skolen med å se på hvasom bidrar til å fremme diagnosen og om det er en hensikt for elever på barneskolen å fåen ADHD-diagnose.Studien tar med dette utgangspunkt i følgende problemstillinger: «hvilke forholdbeskriver lærere er med på å fremme ADHD-diagnostisering?» og «hvilken funksjonbeskriver lærere at diagnosen har med tanke på pedagogisk tilrettelegging».Problemstillingen besvares på bakgrunn av tre dybdeintervjuer gjort med lærere fraforskjellige skoler. Perspektiver på fenomenet har blitt belyst og drøftet ved hjelp avBronfenbrenners (1979) utviklingsøkologiske modell. Modellen forklarer utvikling ogvekst med gjensidige påvirkningsprosesser mellom individ og miljø, og blir brukt for å sepå hvilke faktorer som spiller in og som påvirker diagnostiseringen og arbeidet medtilrettelegging i skolen for elever med ADHD-diagnosen i en analysedel. Dette harderetter dannet grunnlaget for diskusjonsdel, hvor sentrale miljøfaktorer som påvirkerblir belyst opp mot relevant forskning.De sentrale funnene viser at samfunnsendringer har påvirket økning i diagnostiseringmed at normalbegrepet er blitt innsnevret. I tillegg har skolen en mangel på ressurser forå sikre tilretteleggingen elevene har krav på med et spesialpedagogisk vedtak, blirtilstrekkelig gjennomført. Sett i en større sammenheng blir begrep som medikalisering ogmål- og ressursstyring presentert i drøftingskapittelet for å vise til hvordan denmedisinske industrien og skolepolitikken er bidragsytere til ikke bare ADHD, men flerepsykologiske lidelser og diagnoser for barn. The subject of this study is ADHD in schools, focusing on teachers' experiences andthoughts on the phenomenon. ADHD is a growing trend in schools and society in general,and the purpose of the study has therefore been to investigate how this is experienced inschools by examining what contributes to promoting the diagnosis and whether there is apurpose for elementary school students to receive an ADHD diagnosis.The study addresses the following research questions: "What factors do teachers describeas contributing to the diagnosis of ADHD?" and "What function do teachers describe thediagnosis as having in terms of educational adaptation?" The research questions areanswered based on three in-depth interviews conducted with teachers from differentschools. Perspectives on the phenomenon have been illuminated and discussed usingBronfenbrenner's (1979) ecological systems model. The model explains development andgrowth through mutual influences between the individual and the environment and isused to examine the factors that play a role in and influence the diagnosis and adaptationwork in schools for students with an ADHD diagnosis in an analysis section. This hasformed the basis for the discussion section, where key environmental factors that havean impact are discussed in relation to relevant research.The central findings show that societal changes have influenced the increase in diagnosisas the concept of normality has narrowed. In addition, schools lack resources to ensurethat the adaptation students are entitled to through special education provisions areadequately implemented. In a broader context, concepts such as medicalization andgoal- and resource management are presented in the discussion chapter to demonstratehow the medical industry and education policies contribute not only to ADHD but also toseveral psychological disorders and diagnoses in children.