Transparent eller opak? En analyse av det medierte musikalske uttrykket i TØFLs låter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3083241Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Sammendrag
I denne masteroppgaven gjøres det en populærmusikkanalyse av to av låtene til TØFL. Masteroppgaven drøfter hvordan det musikalske uttrykket i låtene Eg fins, WTF!? og Dusjen blir mediert. Gjennom teori, analyse og intervju søker oppgaven å besvare forskningsspørsmålene: (1) Hvordan medieres vokal- og gitarsounden? (2) Hvordan brukes reverb og delay kreativt i musikkproduksjonen? (3) Hvordan brukes kontraster i det musikalske uttrykket? Ut fra disse forskningsspørsmålene undersøker jeg følgende problemstilling:
Hvordan medieres det musikalske uttrykket i låtene Eg fins, WTF!? og Dusjen av bandet TØFL.
Gjennom bruk av teori om mediering og sound, intervju med vokalist Hans Markus Riisdal og stemsanalyse av musikken besvares forskningsspørsmålene og problemstillingen. Oppgaven fokuserer på opak og transparent mediering av vokal- og gitarsounden. Det blir analysert hvordan teknologiske verktøy og effekter påvirker sounden. Analysen viser at medieringsprosessen til vokal beveger seg mot et mer opakt uttrykk gjennom låtene. Medierende instanser påvirker endringer i tekstur og klangfarge i låtene. Dette er effekter som reverb, delay og distortion og arrangeringsteknikker som lag og dobling.
Gitarsounden i TØFLs låter karakteriseres som opakt mediert. Bruken av effekter som delay, reverb, pitch-skifting, flanger, chorus og tremolo skaper en tykk tekstur og klangfarge. Enkelte gitarspor kan oppleves transparente, men siden TØFL bruker lag får gitarsounden en mer unaturlig klangfarge og tekstur.
Gjennom denne masteroppgaven har jeg som formål å utvikle mine teknologiske fagdidaktiske evner for å kunne integrere musikkteknologi i musikkundervisning. Jeg vil knytte forskningen opp mot musikkdidaktisk teori og hvordan den kan implementeres i skolen og til læreplanen.
Forskningen munner ut i at det musikalske uttrykket er opakt mediert, men musikken oppleves transparent. Dette er på bakgrunn av at vi som lyttere er vant til den opake sounden i popmusikk og derfor oppleves ikke musikken opak. I tillegg er musikken rotfestet innen indierock-sjangeren og instrumenteringen er baser på klassisk bandoppsett. Opplevelsen og forståelsen av medieringen er individuell og derfor kan det musikalske uttrykket oppleves ulikt. This master's thesis presents a popular music analysis of two songs by the Norwegian band TØFL, examining how the musical expression in the songs Eg fins, WTF!? and Dusjen is mediated. Through theory, analysis, and interviews, the thesis aims to answer the research questions: (1) How is the vocal and guitar sound mediated? (2) How is reverb and delay creatively used in music production? (3) How are contrasts utilized in the musical expression? To address these research questions, I will answer the following main problem statement;
How is the musical expression mediated in the songs Eg fins, WTF!? and Dusjen by the band TØFL.
By utilizing theories of mediation and sound, conducting interviews with vocalist Hans Markus Riisdal, and performing stems analysis of the music, the research questions and problem statement are addressed. The thesis focuses on both opaque and transparent mediation of the vocal and guitar sound. It analyses also how technological tools and effects influence the sound. The analysis reveals that the mediation process of the vocal sound tends to move towards an opaque expression throughout the songs. Mediating effects such as reverb, delay, distortion, and arranging techniques like layering contribute to changes in texture and timbre.
The guitar sound in TØFL’s songs is characterized as opaque mediated. The use of effects such as delay, reverb, pitch-shifting, flanger, chorus, and tremolo creates a thick texture and timbre. Some individual guitar tracks may be perceived as transparent, but the layering employed by TØFL gives the guitar sound a more unnatural timbre and texture.
The master's thesis also aims to develop technological and didactic knowledge for integrating music technology into music education. The research findings are connected to music didactic theory and its implementation in schools and curriculum.
The research results indicate that the musical expression is mediated opaquely, but the music itself is perceived as transparent. This is because we, as listeners, are accustomed to the opaque sound in pop music, and therefore the music does not come across as opaque. Another reason for this is that TØFL's music is rooted in the indie rock genre and the instrumentation is based on a classic band setup. The experience and understanding of mediation are individual, which is why the musical expression can be perceived differently.