Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.authorRøvang, Nils Christian
dc.date.accessioned2023-07-29T17:19:30Z
dc.date.available2023-07-29T17:19:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139159413:18100759
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081852
dc.description.abstractByggebransjen er en stor og viktig næring i Norge, som har slitt med fall i produktivitet på nesten ti prosent siden år 2000 og lave driftsmarginer. Bransjen selv hevder at digitalisering utgjør deler av løsningen for økt produktivitet og lønnsomhet. Hvordan kan digitalisering utnyttes bedre under produksjon på byggeplass? Dette er spørsmålet forskningsarbeidet har forsøkt å besvare. I og med at studier viste at byggebransjen ligger bak andre næringer når det gjelder digitalisering og innovasjon var det en hypotese om at byggebransjen kunne hente inspirasjon fra oljebransjen. Studien har forsøkt å dykke dypere ned i problemstillingen ved å kartlegge nå-situasjonen, hvilke utfordringer og muligheter digitalisering byr på kort sikt og hvordan man kan jobbe for å utnytte digitalisering bedre under produksjon på byggeplass. Forskningen ble gjennomført med en metodetriangulering som har inneholdt litteratursøk, to dokumentstudier og 14 kvalitative intervjuer. Intervjuobjektene bestod av ti stykker fra byggebransjen og fire fra oljebransjen. Byggebransjens informanter representerte forskjellige deler av bransjen med vei, jernbane, leilighets- og næringsbygg, samt en rekke ulike fagområder og store, små, private og offentlige bedrifter. Resultatene fra forskningen tilsier at den digitale status i byggebransjen synes mangehodet og fragmentert, men det ble identifisert mange sammenfallende utfordringer og muligheter for bedre utnyttelse både på kort og lengre sikt. Funnene tilsier at det er tilgang på en rekke digitale løsninger, og i stor utstrekning lik som oljebransjen, men byggebransjen har ikke evnet å ta disse i bruk som en samlet bransje i stor skala. Resultatene tyder på at adopsjon og implementering handler vel så mye om endringsledelse og -kultur som teknologi. Analysen konkluderer med at byggebransjen i dag ligger bak andre næringer og fremdeles er i en tidlig fase i sitt eget digitale veikart. Funnene fra forskningen tilsier at bransjen har et potensiale for å utnytte digitalisering bedre på byggeplass. Hypotesen om at det kan hentes prosess- og produktinnovasjon fra oljebransjen ble også bekreftet, og oppgaven har forsøkt å flette inn erfaringer og inspirasjon underveis i forskningsarbeidet. Det ble identifisert noen digitale aktiviteter som raskt kan gi gevinst. Disse er: (1) konsolidere og standardisere programvare, (2) samlende digital plattform, (3) automatisering av administrative prosesser, (4) standardisering av byggeelementer og (5) brukerstyrt kompetanseutvikling. For å høste de store gevinster med digitalisering viser diskusjonen at det er noen langsiktige tiltak og forutsetninger som må iverksettes for å utnytte bedre digitalisering på byggeplass. Disse kan listes som: (1) helhetlig plan for funksjonell digital byggeplass, (2) digital tvilling basert på samlende BIM, (3) samarbeid i verdikjeden og omforent gjennomføringsmodell, (3) stor aktør med investeringsmidler, (4) kompensasjonsmodeller for økt digitalisering, (5) positiv endringskultur og (6) økt grad av standardisert modulbasert bygging. Underveis i arbeidet kom det observasjoner og innspill som pekte i retning av at byggebransjen kan forske videre på et forslag til Digitalt veikart 3.0 med en grunnmur bestående av de tre funnene: G1) endringskultur og -ledelse, G2) omforent gjennomføringsmodell og G3) stor ledende aktør, samt bredere blikk og vurdering av visjon, mål, produkter og muliggjørere.
dc.description.abstractThe construction industry is a large and important industry in Norway which has struggled with a drop in productivity of almost ten per cent since the year 2000 and low operating margins. The industry itself claims that digitalisation forms part of the solution for increased productivity and profitability. How can digitalisation be used better during production on construction sites? This is the question the research has attempted to answer. As studies showed that the construction industry is behind other industries in terms of digitalisation and innovation, there was a hypothesis that the construction industry could draw inspiration from the oil industry. The study has tried to delve deeper into the problem by mapping the current situation, what challenges and opportunities digitalisation offers in the short term and how one can work to make better use of digitalisation during production on construction sites. The research was carried out with a method triangulation which has contained a literature search, two document analysis and 14 qualitative interviews. The interviewees consisted of ten people from the construction industry and four from the oil industry. The construction industry's informants represented different parts of the industry, including road, railway, and buildings, as well as several different professional areas and large, small, private, and public companies. The results of the research indicate that the digital status in the construction industry seems fragmented, but many overlapping challenges and opportunities for better utilisation were identified both in the short and longer term. The findings indicate that there is access to several digital solutions, and to a large extent like the oil industry, but the construction industry has not been able to adopt it as a unified industry on a large scale. The results suggest that adoption and implementation are probably as much about change management and culture as technology. The analysis concludes that the construction industry is currently lagging behind other industries and is still in an early phase in its own digital roadmap. The findings from the research indicate that the industry has the potential to make better use of digitalisation during production on construction sites. The hypothesis that process-and product-innovation can be obtained from the oil industry was also confirmed, and the thesis has tried to incorporate experiences and inspiration during the research work. Some identified digital activities can quickly generate benefits such as: (1) consolidating and standardising software, (2) unifying digital platform, (3) automation of administrative processes, (4) standardisation of building elements and (5) user-led competence development. To harvest the great benefits of digitalisation, the discussion shows that there are some long-term measures and prerequisites that must be implemented to make better use of digitalisation on construction sites. These can be listed as: (1) comprehensive plan for a functional digital construction site, (2) digital twin based on unifying BIM, (3) collaboration in the value chain and unified implementation model, (3) large player with investment funds, (4) compensation models for increased digitalisation, (5) positive culture of change and (6) increased degree of standardised modular construction. During the work, there were observations and input that pointed in the direction that the construction industry can further research a proposal for Digital roadmap 3.0 with a foundation consisting of the three findings: G1) change culture and management, G2) unified implementation model and G3) major leading actor, as well as a broader view and assessment of vision, goals, products, and enablers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan utnytte digitalisering bedre på byggeplass?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel