Show simple item record

dc.contributor.advisorLervold, Kathrine
dc.contributor.authorBellika, Hanne Handnes
dc.date.accessioned2023-07-27T17:20:15Z
dc.date.available2023-07-27T17:20:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332166:44549524
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081710
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å undersøke hva som påvirker lærere når en skal organisere og gjennomføre spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD. Formålet med studien var å få en dypere forståelse for hvordan ulike lærere påvirkes av lovverk, skolens organisering, samt elevens vanske og følelser. Følgende problemstilling er valgt: Hva påvirker fire lærere i organisering og gjennomføring av spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD? I denne studien var jeg opptatt av å få innsikt i hvordan kontaktlærere arbeider med spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD, og høre deres refleksjoner på hvorfor og hvordan organisering påvirker dem og elevene. Studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg intervjuet fire kontaktlærere som har ansvar for spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD på sine trinn. Lærerne i studien kommer fra tre ulike skoler med mellom 300 og 700 elever. Intervjuene dannet empiri til analyse og drøftingsarbeidet. Kategoriene i analyse og drøftingen ble valgt med utgangspunkt i intervjuguide og forskningsspørsmålene, og er: kompetanse og organisering på skolen, organisering på trinn, og gjennomføring og vektlegging. Funnene fra intervjuene indikerer at lærerne blir påvirket av langt flere faktorer enn elevens individuelle opplærings plan. Hovedfunnet i kategorien kompetanse og organisering på skolen legger grunnlaget for spillerommet lærerne har, og påvirker organiseringen i stor grad. Samtidig viser funnene at skolen og trinnets ressurser påvirker hvilken organiseringsform en kan benytte seg av, og lærerne reflekterer over viktigheten av å ha mulighet til å organisere med utgangpunkt i elevens behov. I form av, to-lærer system, mindre grupper eller en-til-en undervisning. Avslutningsvis beskriver lærerne at en blir påvirket i stor grad av lærer-elev-relasjon, elevens følelse av inkludering, tilhørighet og stigmatisering i organiseringsform. De knytter det opp mot viktigheten av at elevens stemme og medbestemmelse blir hørt, slik at elevene kan bistå i valg av læringsarena og arbeidsmetoder. Studiens konklusjon viser at lærere blir påvirket av elevens individuelle opplærings plan, skolens organisering og ressurser, relasjoner og elevenes følelse av inkludering, tilhørighet og stigmatisering. Alle lærerne i studien beskriver hvor viktig det er at elever får mulighet til å delta i planlegging, samt at skolen legger til rette for at organiseringen kan bestemmes med utgangspunkt i elevens vanske og behov, og ikke etter fastsatte rammer. Avslutningsvis beskrives studiens funn opp mot relevans for videre forskning, samt styrker og svakheter med studien.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate what influences teachers when organizing and carrying out special education for pupils with challenging behavior and ADHD. The purpose of the study was to gain a deeper understanding of how different teachers are affected by legislation, the school's organization, as well as the pupil's difficulties and emotions. The following problem has been chosen: What influences four teachers in the organization and implementation of special education for pupils with challenging behavior and ADHD? In this study, I was interested in gaining insight into how teachers work with special education for students with challenging behavior and ADHD, and to hear their reflections on why and how organization affects them and the students. The study is based on a qualitative research method, where I interviewed four teachers who are responsible for special education for pupils with challenging behavior and ADHD in their class. The teachers in the study come from three different schools with between 300 and 700 pupils. The interviews formed the basis for three main categories in analysis and discussion. The categories were chosen based on the interview guide and the research questions, and are: competence and organization at school, organization in class, and implementation and emphasis. The findings from the interviews indicate that the teachers are influenced by far more factors than the pupil's individual education plan. The main finding in the category competence and organization at the school lays the main foundation teachers have, and influences the organization to a large extent. At the same time, the findings show that the school and the grade's resources influence which form of organization can be used, and the teachers reflect on the importance of having the opportunity to organize based on the student's needs. In the form of a two-teacher system, smaller groups and ono-toone teaching. In conclusion, the teachers describe that they are influenced to a large extent by the teacher-pupil relationship, the pupil's sense of inclusion, belonging and stigmatization in organizational form. They link this to the importance of the pupil's voice and co-determination being heard, so that pupils can assist in choices of the learning arena and working methods. The study's conclusion shows that teachers are influenced by the student's individual education plan, the school's organization and resources, relationships and the students' sense of inclusion, belonging and stigmatization. All the teachers in the study describe how important it is that pupils are given the opportunity to participate in planning, and that the school makes arrangements so that the organization can be decided based on the pupil's difficulties and needs, and not according to fixed frameworks. In conclusion, the study's findings are described against relevance for further research, as well as strengths and weaknesses of the study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMan kan ikke si at spesialundervisning skal være enten i eller utenfor klasserommet hvis det ikke passer eleven
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record