dc.contributor.advisor | Lervold, Kathrine | |
dc.contributor.author | Bellika, Hanne Handnes | |
dc.date.accessioned | 2023-07-27T17:20:15Z | |
dc.date.available | 2023-07-27T17:20:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:147332166:44549524 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3081710 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne studien har til hensikt å undersøke hva som påvirker lærere når en skal
organisere og gjennomføre spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og
ADHD. Formålet med studien var å få en dypere forståelse for hvordan ulike lærere
påvirkes av lovverk, skolens organisering, samt elevens vanske og følelser. Følgende
problemstilling er valgt:
Hva påvirker fire lærere i organisering og gjennomføring av spesialundervisning
for elever med utfordrende atferd og ADHD?
I denne studien var jeg opptatt av å få innsikt i hvordan kontaktlærere arbeider med
spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD, og høre deres
refleksjoner på hvorfor og hvordan organisering påvirker dem og elevene. Studien er basert på
en kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg intervjuet fire kontaktlærere som har
ansvar for spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD på sine trinn.
Lærerne i studien kommer fra tre ulike skoler med mellom 300 og 700 elever.
Intervjuene dannet empiri til analyse og drøftingsarbeidet. Kategoriene i analyse og
drøftingen ble valgt med utgangspunkt i intervjuguide og forskningsspørsmålene, og er:
kompetanse og organisering på skolen, organisering på trinn, og gjennomføring og
vektlegging.
Funnene fra intervjuene indikerer at lærerne blir påvirket av langt flere faktorer enn
elevens individuelle opplærings plan. Hovedfunnet i kategorien kompetanse og
organisering på skolen legger grunnlaget for spillerommet lærerne har, og påvirker
organiseringen i stor grad. Samtidig viser funnene at skolen og trinnets ressurser
påvirker hvilken organiseringsform en kan benytte seg av, og lærerne reflekterer over
viktigheten av å ha mulighet til å organisere med utgangpunkt i elevens behov. I form
av, to-lærer system, mindre grupper eller en-til-en undervisning. Avslutningsvis
beskriver lærerne at en blir påvirket i stor grad av lærer-elev-relasjon, elevens følelse av
inkludering, tilhørighet og stigmatisering i organiseringsform. De knytter det opp mot
viktigheten av at elevens stemme og medbestemmelse blir hørt, slik at elevene kan bistå
i valg av læringsarena og arbeidsmetoder.
Studiens konklusjon viser at lærere blir påvirket av elevens individuelle opplærings plan,
skolens organisering og ressurser, relasjoner og elevenes følelse av inkludering,
tilhørighet og stigmatisering. Alle lærerne i studien beskriver hvor viktig det er at elever
får mulighet til å delta i planlegging, samt at skolen legger til rette for at organiseringen
kan bestemmes med utgangspunkt i elevens vanske og behov, og ikke etter fastsatte
rammer.
Avslutningsvis beskrives studiens funn opp mot relevans for videre forskning, samt
styrker og svakheter med studien. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate what influences teachers when organizing and
carrying out special education for pupils with challenging behavior and ADHD. The
purpose of the study was to gain a deeper understanding of how different teachers are
affected by legislation, the school's organization, as well as the pupil's difficulties and
emotions. The following problem has been chosen:
What influences four teachers in the organization and implementation of special
education for pupils with challenging behavior and ADHD?
In this study, I was interested in gaining insight into how teachers work with special
education for students with challenging behavior and ADHD, and to hear their reflections
on why and how organization affects them and the students. The study is based on a
qualitative research method, where I interviewed four teachers who are responsible for
special education for pupils with challenging behavior and ADHD in their class. The
teachers in the study come from three different schools with between 300 and 700
pupils.
The interviews formed the basis for three main categories in analysis and discussion. The
categories were chosen based on the interview guide and the research questions, and
are: competence and organization at school, organization in class, and implementation
and emphasis.
The findings from the interviews indicate that the teachers are influenced by far more
factors than the pupil's individual education plan. The main finding in the category
competence and organization at the school lays the main foundation teachers have, and
influences the organization to a large extent. At the same time, the findings show that
the school and the grade's resources influence which form of organization can be used,
and the teachers reflect on the importance of having the opportunity to organize based
on the student's needs. In the form of a two-teacher system, smaller groups and ono-toone teaching. In conclusion, the teachers describe that they are influenced to a large
extent by the teacher-pupil relationship, the pupil's sense of inclusion, belonging and
stigmatization in organizational form. They link this to the importance of the pupil's voice
and co-determination being heard, so that pupils can assist in choices of the learning
arena and working methods.
The study's conclusion shows that teachers are influenced by the student's individual
education plan, the school's organization and resources, relationships and the students'
sense of inclusion, belonging and stigmatization. All the teachers in the study describe
how important it is that pupils are given the opportunity to participate in planning, and
that the school makes arrangements so that the organization can be decided based on
the pupil's difficulties and needs, and not according to fixed frameworks.
In conclusion, the study's findings are described against relevance for further research,
as well as strengths and weaknesses of the study. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Man kan ikke si at spesialundervisning skal være enten i eller utenfor klasserommet hvis det ikke passer eleven | |
dc.type | Master thesis | |