Man kan ikke si at spesialundervisning skal være enten i eller utenfor klasserommet hvis det ikke passer eleven
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3692]
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien har til hensikt å undersøke hva som påvirker lærere når en skalorganisere og gjennomføre spesialundervisning for elever med utfordrende atferd ogADHD. Formålet med studien var å få en dypere forståelse for hvordan ulike lærerepåvirkes av lovverk, skolens organisering, samt elevens vanske og følelser. Følgendeproblemstilling er valgt:
Hva påvirker fire lærere i organisering og gjennomføring av spesialundervisningfor elever med utfordrende atferd og ADHD?
I denne studien var jeg opptatt av å få innsikt i hvordan kontaktlærere arbeider medspesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD, og høre deresrefleksjoner på hvorfor og hvordan organisering påvirker dem og elevene. Studien er basert påen kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg intervjuet fire kontaktlærere som haransvar for spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD på sine trinn.Lærerne i studien kommer fra tre ulike skoler med mellom 300 og 700 elever.Intervjuene dannet empiri til analyse og drøftingsarbeidet. Kategoriene i analyse ogdrøftingen ble valgt med utgangspunkt i intervjuguide og forskningsspørsmålene, og er:kompetanse og organisering på skolen, organisering på trinn, og gjennomføring ogvektlegging.
Funnene fra intervjuene indikerer at lærerne blir påvirket av langt flere faktorer ennelevens individuelle opplærings plan. Hovedfunnet i kategorien kompetanse ogorganisering på skolen legger grunnlaget for spillerommet lærerne har, og påvirkerorganiseringen i stor grad. Samtidig viser funnene at skolen og trinnets ressurserpåvirker hvilken organiseringsform en kan benytte seg av, og lærerne reflekterer overviktigheten av å ha mulighet til å organisere med utgangpunkt i elevens behov. I formav, to-lærer system, mindre grupper eller en-til-en undervisning. Avslutningsvisbeskriver lærerne at en blir påvirket i stor grad av lærer-elev-relasjon, elevens følelse avinkludering, tilhørighet og stigmatisering i organiseringsform. De knytter det opp motviktigheten av at elevens stemme og medbestemmelse blir hørt, slik at elevene kan biståi valg av læringsarena og arbeidsmetoder.
Studiens konklusjon viser at lærere blir påvirket av elevens individuelle opplærings plan,skolens organisering og ressurser, relasjoner og elevenes følelse av inkludering,tilhørighet og stigmatisering. Alle lærerne i studien beskriver hvor viktig det er at eleverfår mulighet til å delta i planlegging, samt at skolen legger til rette for at organiseringenkan bestemmes med utgangspunkt i elevens vanske og behov, og ikke etter fastsatterammer.
Avslutningsvis beskrives studiens funn opp mot relevans for videre forskning, samtstyrker og svakheter med studien. The purpose of this study is to investigate what influences teachers when organizing andcarrying out special education for pupils with challenging behavior and ADHD. Thepurpose of the study was to gain a deeper understanding of how different teachers areaffected by legislation, the school's organization, as well as the pupil's difficulties andemotions. The following problem has been chosen:
What influences four teachers in the organization and implementation of specialeducation for pupils with challenging behavior and ADHD?
In this study, I was interested in gaining insight into how teachers work with specialeducation for students with challenging behavior and ADHD, and to hear their reflectionson why and how organization affects them and the students. The study is based on aqualitative research method, where I interviewed four teachers who are responsible forspecial education for pupils with challenging behavior and ADHD in their class. Theteachers in the study come from three different schools with between 300 and 700pupils.
The interviews formed the basis for three main categories in analysis and discussion. Thecategories were chosen based on the interview guide and the research questions, andare: competence and organization at school, organization in class, and implementationand emphasis.
The findings from the interviews indicate that the teachers are influenced by far morefactors than the pupil's individual education plan. The main finding in the categorycompetence and organization at the school lays the main foundation teachers have, andinfluences the organization to a large extent. At the same time, the findings show thatthe school and the grade's resources influence which form of organization can be used,and the teachers reflect on the importance of having the opportunity to organize basedon the student's needs. In the form of a two-teacher system, smaller groups and ono-toone teaching. In conclusion, the teachers describe that they are influenced to a largeextent by the teacher-pupil relationship, the pupil's sense of inclusion, belonging andstigmatization in organizational form. They link this to the importance of the pupil's voiceand co-determination being heard, so that pupils can assist in choices of the learningarena and working methods.
The study's conclusion shows that teachers are influenced by the student's individualeducation plan, the school's organization and resources, relationships and the students'sense of inclusion, belonging and stigmatization. All the teachers in the study describehow important it is that pupils are given the opportunity to participate in planning, andthat the school makes arrangements so that the organization can be decided based onthe pupil's difficulties and needs, and not according to fixed frameworks.
In conclusion, the study's findings are described against relevance for further research,as well as strengths and weaknesses of the study.