Så det synes jeg er så viktig, at alle blir tatt med i de språklige utfordringene vi har
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081526Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Temaet for denne studien er språkvansker, med vekt på hvordan barnehage og skolearbeider for å støtte og tilrettelegge for barn med slike vansker. I tillegg til dette, har jegønsket å undersøke hvordan barnehage- og grunnskolelærere erfarer samarbeid overfordenne gruppen, spesielt i arbeidet med å realisere tidlig innsats og gode overganger frabarnehage til skole. Hensikten med oppgaven har vært å øke kunnskap om hvordanpedagoger kan støtte barn med språkvansker språklig og sosialt, og hvordan dettverrfaglige samarbeidet mellom barnehage, skole og eksterne aktører fungerer. Slik harjeg kunnet drøftet det nære forholdet mellom tidlig innsats, inkludering og sammenhengi overgangen barnehage-skole, noe jeg håper gjør at ansatte i barnehage og skoleopplever denne oppgaven som nyttig.
Studiens problemstilling er:«Hvordan arbeider barnehage og skole for å støtte barn med språkvansker, og hvordanerfarer de samarbeid overfor denne gruppen i særlig overgangen barnehage-skole?»
Studien har basert seg på en kvalitativ og fenomenologisk forskningstilnærming, medmål om å fremheve perspektivene og erfaringene til informantene som har deltatt istudien. To barnehagelærere og to grunnskolelærere har blitt intervjuet hver for seggjennom semistrukturerte dybdeintervjuer. Funnene fra disse intervjuene blir presentertgjennom tre hovedkategorier med tilhørende underkategorier.
I kategorien tidlig innsats fremhever deltakerne blant annet kartlegging ogkommunikasjon med andre kolleger som viktige forutsetninger for effektive tiltak. Mangeav informantene gir videre uttrykk for en inkluderende og forebyggende praksis ved atde gjennomfører språktiltak innenfor fellesskapet, som arbeid med munnmotorikk,språkleker og utnyttelse av dialoger i naturlige settinger. Kategorien sosial inkluderingtar for seg hvordan informantene legger til rette for å støtte barn med språkligeutfordringer sosialt og psykisk. Her vektlegges betydningen av voksen-barn-relasjonenog egen kommunikasjon i møte med barnet, i tillegg til arbeid med holdninger ogstyrking av barnets etablerte vennskap. Dette ble også sett på som viktig for barnetsopplevelse av trygghet og sammenheng i overgangen til skolen. Samtidig bleutfordringer i arbeidet med vennskap og inkludering belyst, som at de sosialekonsekvensene kunne endre seg med alder og at språkvanskene kunne påvirke barnetsatferd negativt. I den siste kategorien, tverrfaglig samarbeid, hadde informantene noeulike erfaringer, men flere opplevde samarbeidet mellom barnehage, skole og eksterneaktører som godt, blant annet når det kom til veiledning og informasjonsoverføringomkring enkeltbarn som har mottatt spesialpedagogiske hjelp i barnehagen. Funnenetilsier imidlertid at det ikke er mye samarbeid eller kommunikasjon mellom barnehageog skole utover dette. Studien drøfter dermed om et tettere samarbeid og mersystemrettet arbeid kunne støttet barnehagens og skolens arbeid med tidlig innsatsoverfor barn med språkvansker. The topic of this study is language difficulties, with an emphasis on how kindergartensand schools work to support children with such difficulties. In addition to this, I wantedto investigate how kindergarten- and primary school teachers experience cooperationtowards this group, especially in the work of realizing early intervention and goodtransitions from kindergarten to school. The aim of this thesis has been to contribute abetter understanding of how educators can support children with language difficultiesboth linguistically and socially, and how the interdisciplinary collaboration betweenkindergarten, school and external actors works. In this way, I have been able to discussthe close connection between early intervention, inclusion and coherence in thetransition from kinderkarten to school, which I hope makes this thesis useful foremployees in kindergarten and primary school.
The issue and question highlighted in this study, is the following:"How do kindergarten and school work to support children with language difficulties, andhow do they experience cooperation towards this group, especially in the transition fromkindergarten to school?»
The study is based on a qualitative and phenomenological research approach, with theaim of highlighting the perspectives and experiences of those who have participated inthe study. Two kindergarten teachers and two primary school teachers were interviewedseparately through semi-structured in-depth interviews. The findings from theseinterviews are presented through three main categories with associated subcategories.
The category early intervention shows that the participants is emphasizing mapping andcommunication with other colleagues as important prerequisites for effective measures.Further, the teachers largely strives for an inclusive and preventive practice byimplementing language measures within the community, such as working witharticulation, language activities and utilizing dialogues in natural settings. The categorysocial inclusion focuses on how the teachers are working to support the child socially andpsychologically. In this case, the importance of the adult-child-relationship and their owncommunication with the child is emphasized, in addition to attitude work andstrengthening the child's established friendships. This was also considered as importantfor the child's experience of safety and coherence in the transition to school. At the sametime, challenges in the work with friendships and inclusion were mentioned. Thesechallenges were linked to the fact that the social consequences can change with age andthe language difficulties potential impact on the child's behavior. Relating to the lastcategory, interdisciplinary collaboration, the teachers had somewhat differentexperiences. However, several have positive experiences with the collaboration betweenkindergarten, school and external actors, especially when it comes to guidance andinformation transmission regarding children who have received special educational helpin kindergarten. Beyond this, however, the findings suggests somewhat lackingcooperation and communication between kindergarten and school. Thus, the studydiscusses whether closer collaboration and more system-oriented work can supportkindergartens and schools work of realizing early intervention towards children withlanguage difficulties.