Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArnesen, Kristin Krogh
dc.contributor.authorJohansen, Øyvind
dc.date.accessioned2023-07-22T17:20:57Z
dc.date.available2023-07-22T17:20:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:51774359
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081016
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt om hvordan elever i 1.trinn jobber i arbeid med spill innenfor matematikk. Formålet med dette er å undersøke om spill kan åpne opp for elevers argumentasjon og resonnering rundt arbeid med spill i et tidlig stadium i skoleløpet. Studiens forskningsspørsmål er dermed: Hvordan kan spill innenfor matematikk åpne opp for argumentasjon og resonnering for elever i 1.trinn? Dette er en kvalitativ studie som bygger på observasjoner og lyd- og videoopptak av 10 elever på 1.trinn fordelt på tre grupper. Elevene spilte et spill der de samarbeidet om å klare spillet. Spillet som spiltes i studien, ble jeg blitt tipset om av en erfaren lærer. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Toulmins modell for argumentasjon, inspirert av Krummheuer (1995). Gjennom å se et argument gjennom modellen, blir også begrepene argumentasjon og resonnering supplert inn. Begrepet argumentasjon blir sett gjennom Stylianides (2007a) sin tolkning, og resonneringsbegrepet gjennom induktivt og deduktivt resonnement hentet fra McFeetors & Palfy (2018) og Reid (2002). Resultatene fra analysen viser at elevene i denne casen argumenterte og resonnerte i arbeidet med spillet. Dette skjedde gjennom at elevene samarbeidet gjennom spillet, noe som dermed førte til diskusjon blant elevene. Det var i diskusjonen argumentene og resonnementene kom til syne. Jeg registrerte også at elevene argumenterte gjennom hvordan Stylianides (2007a) så på matematisk argumentasjon, og at gjennom elevenes argumenter kom deres resonneringer til syne. Elevene kom med det Mcfeetors og Palfy (2018) så på som induktive resonnement. Videre så jeg også at elevene argumenterte og resonnerte både med og uten innspill fra en lærer, og at elevdeltakelsen i arbeid med spill var stor.
dc.description.abstractIn this study, I have investigated how first-grade students engage in mathematical reasoning an argumentation while working witg games. The purpose of this study is to examine whether games can facilitate studens argumentation and reasonings skill at an early stage in their schooling. The research question for this study is: How can games i math forster argumentation and reasoning for first-grade students? This is a qualitative study based on observations, audio and video recording of 10 firstgrade students divided into three groups. The students played a game collaborativerly, aiming to complete the game togheter. I received a recommendation for the games used in this study for an experienced teacher. The data was analyzed using Toulmins model of argumentation, inspired by Krummheuer (1995). By applyning the model to analyze the arguments, the concepts og argumentation and reasoning were also integrated. The concept of argumentation was interpreted based on Stylianides (2007a) perspective, while the concept of reasoning was informed by inductive an deductive reasoning as discibed by McFeetis & Palfy (2018) and Reid (2002). The result of the analysis demostrate thet the students in this case engage in argumentation and reasoning during ther work with the game. This happend through the students collaborating within the game, which in turn led to discussions. It was within these discussions that the arguments and reasoning became apperent. I also observed that the students arguments aligned with Stylianides (2007a) understanding of mathematical argumentation, and their reasoning become apperentthrough their arguments. The students employd what McFeetors & Palfy (2018) considerd to be inductive reasoning throughout the game. Futhermore, I noted that the students engaged in argumentation and reasoning both with and without input from a teacher, and their particpation in game-based activited was substantial.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArgumentasjon og resonnering i arbeid med spill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel