• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Argumentasjon og resonnering i arbeid med spill

Johansen, Øyvind
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3081016
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3289]
Description
Full text not available
Abstract
I denne studien har jeg undersøkt om hvordan elever i 1.trinn jobber i arbeid med spill

innenfor matematikk. Formålet med dette er å undersøke om spill kan åpne opp for

elevers argumentasjon og resonnering rundt arbeid med spill i et tidlig stadium i

skoleløpet. Studiens forskningsspørsmål er dermed: Hvordan kan spill innenfor

matematikk åpne opp for argumentasjon og resonnering for elever i 1.trinn?

Dette er en kvalitativ studie som bygger på observasjoner og lyd- og videoopptak av 10

elever på 1.trinn fordelt på tre grupper. Elevene spilte et spill der de samarbeidet om å

klare spillet. Spillet som spiltes i studien, ble jeg blitt tipset om av en erfaren lærer.

Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Toulmins modell for argumentasjon, inspirert

av Krummheuer (1995). Gjennom å se et argument gjennom modellen, blir også

begrepene argumentasjon og resonnering supplert inn. Begrepet argumentasjon blir sett

gjennom Stylianides (2007a) sin tolkning, og resonneringsbegrepet gjennom induktivt og

deduktivt resonnement hentet fra McFeetors & Palfy (2018) og Reid (2002).

Resultatene fra analysen viser at elevene i denne casen argumenterte og resonnerte i

arbeidet med spillet. Dette skjedde gjennom at elevene samarbeidet gjennom spillet, noe

som dermed førte til diskusjon blant elevene. Det var i diskusjonen argumentene og

resonnementene kom til syne. Jeg registrerte også at elevene argumenterte gjennom

hvordan Stylianides (2007a) så på matematisk argumentasjon, og at gjennom elevenes

argumenter kom deres resonneringer til syne. Elevene kom med det Mcfeetors og Palfy

(2018) så på som induktive resonnement. Videre så jeg også at elevene argumenterte og

resonnerte både med og uten innspill fra en lærer, og at elevdeltakelsen i arbeid med

spill var stor.
 
In this study, I have investigated how first-grade students engage in mathematical

reasoning an argumentation while working witg games. The purpose of this study is to

examine whether games can facilitate studens argumentation and reasonings skill at an

early stage in their schooling. The research question for this study is: How can games i

math forster argumentation and reasoning for first-grade students?

This is a qualitative study based on observations, audio and video recording of 10 firstgrade students divided into three groups. The students played a game collaborativerly,

aiming to complete the game togheter. I received a recommendation for the games used

in this study for an experienced teacher. The data was analyzed using Toulmins model of

argumentation, inspired by Krummheuer (1995). By applyning the model to analyze the

arguments, the concepts og argumentation and reasoning were also integrated. The

concept of argumentation was interpreted based on Stylianides (2007a) perspective,

while the concept of reasoning was informed by inductive an deductive reasoning as

discibed by McFeetis & Palfy (2018) and Reid (2002).

The result of the analysis demostrate thet the students in this case engage in

argumentation and reasoning during ther work with the game. This happend through the

students collaborating within the game, which in turn led to discussions. It was within

these discussions that the arguments and reasoning became apperent. I also observed

that the students arguments aligned with Stylianides (2007a) understanding of

mathematical argumentation, and their reasoning become apperentthrough their

arguments. The students employd what McFeetors & Palfy (2018) considerd to be

inductive reasoning throughout the game. Futhermore, I noted that the students

engaged in argumentation and reasoning both with and without input from a teacher,

and their particpation in game-based activited was substantial.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit