Argumentasjon og resonnering i arbeid med spill
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3881]
Description
Full text not available
Abstract
I denne studien har jeg undersøkt om hvordan elever i 1.trinn jobber i arbeid med spillinnenfor matematikk. Formålet med dette er å undersøke om spill kan åpne opp forelevers argumentasjon og resonnering rundt arbeid med spill i et tidlig stadium iskoleløpet. Studiens forskningsspørsmål er dermed: Hvordan kan spill innenformatematikk åpne opp for argumentasjon og resonnering for elever i 1.trinn?Dette er en kvalitativ studie som bygger på observasjoner og lyd- og videoopptak av 10elever på 1.trinn fordelt på tre grupper. Elevene spilte et spill der de samarbeidet om åklare spillet. Spillet som spiltes i studien, ble jeg blitt tipset om av en erfaren lærer.Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Toulmins modell for argumentasjon, inspirertav Krummheuer (1995). Gjennom å se et argument gjennom modellen, blir ogsåbegrepene argumentasjon og resonnering supplert inn. Begrepet argumentasjon blir settgjennom Stylianides (2007a) sin tolkning, og resonneringsbegrepet gjennom induktivt ogdeduktivt resonnement hentet fra McFeetors & Palfy (2018) og Reid (2002).Resultatene fra analysen viser at elevene i denne casen argumenterte og resonnerte iarbeidet med spillet. Dette skjedde gjennom at elevene samarbeidet gjennom spillet, noesom dermed førte til diskusjon blant elevene. Det var i diskusjonen argumentene ogresonnementene kom til syne. Jeg registrerte også at elevene argumenterte gjennomhvordan Stylianides (2007a) så på matematisk argumentasjon, og at gjennom elevenesargumenter kom deres resonneringer til syne. Elevene kom med det Mcfeetors og Palfy(2018) så på som induktive resonnement. Videre så jeg også at elevene argumenterte ogresonnerte både med og uten innspill fra en lærer, og at elevdeltakelsen i arbeid medspill var stor. In this study, I have investigated how first-grade students engage in mathematicalreasoning an argumentation while working witg games. The purpose of this study is toexamine whether games can facilitate studens argumentation and reasonings skill at anearly stage in their schooling. The research question for this study is: How can games imath forster argumentation and reasoning for first-grade students?This is a qualitative study based on observations, audio and video recording of 10 firstgrade students divided into three groups. The students played a game collaborativerly,aiming to complete the game togheter. I received a recommendation for the games usedin this study for an experienced teacher. The data was analyzed using Toulmins model ofargumentation, inspired by Krummheuer (1995). By applyning the model to analyze thearguments, the concepts og argumentation and reasoning were also integrated. Theconcept of argumentation was interpreted based on Stylianides (2007a) perspective,while the concept of reasoning was informed by inductive an deductive reasoning asdiscibed by McFeetis & Palfy (2018) and Reid (2002).The result of the analysis demostrate thet the students in this case engage inargumentation and reasoning during ther work with the game. This happend through thestudents collaborating within the game, which in turn led to discussions. It was withinthese discussions that the arguments and reasoning became apperent. I also observedthat the students arguments aligned with Stylianides (2007a) understanding ofmathematical argumentation, and their reasoning become apperentthrough theirarguments. The students employd what McFeetors & Palfy (2018) considerd to beinductive reasoning throughout the game. Futhermore, I noted that the studentsengaged in argumentation and reasoning both with and without input from a teacher,and their particpation in game-based activited was substantial.