Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLie, Tove Grete
dc.contributor.authorBlix, Sigmund
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:24Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:39520593
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080877
dc.description.abstractDenne studien er en innholdsanalyse av elevtekster som er skrevet av elever på 10. trinn. Temaet for denne studien er elever sitt forhold til klimautfordringer og deres forståelse av hvordan de kan være med på å påvirke klimaet. Dette har blitt forsket på gjennom problemstillingen: “Hvilke refleksjoner har 10. trinns elever om klimautfordringene, og hvordan opplever de sin egen mulighet til å handle?”. Klimautfordringer har blitt et mer sentralt tema i fagfornyelsen. Informantene som har blitt brukt i denne studien er de første til å gjennomføre hele ungdomsskolen med den nye læreplanen, bedre kjent som LK20. Elevenes tekster viser at det er stor spredning mellom elevenes forståelse. Flere elever viser gode kunnskaper om klimaet, samtidig som andre elever har en svak forståelse av hva klimautfordringene innebærer. Et sentralt funn er at de elevene som har hatt en sterk forståelse av klimaet, har tendert til å ha en høyere motivasjon for å redusere sitt klimaavtrykk. Resultatene i denne forskningen viser at flere av elevene ikke oppnår de målene Kunnskapsdepartementet (2017) og LK20 har satt for utdanningen. Dette viser at selv om den nye læreplanen har hatt et større fokus på klimaet, er det fortsatt en lang vei å gå. Likevel viser det seg i denne studien at det er de elevene som har mye kunnskap om klimaet som har best forutsetning til å gjøre endringer som fører til et lavere klimautslipp. Studien tyder derfor på at kunnskapen elevene tilegner seg er viktig for å nå klimamålene. Et annet funn er at flere elever trekker frem store globale utfordringer fremfor de lokale. I tillegg viser elevene et negativt syn på fremtiden og er bekymret for hva klimautfordringene kan føre til. Datamaterialet kan tyde på at disse tankene har kommet fra mye gjentakende undervisning, og er noe som kan ha ført til en svakere motivasjon til å delta i klimakampen. Her har praktiske arbeidsmetoder vist seg å gi en god effekt på elever sin motivasjon og kunnskap innenfor klimaet.
dc.description.abstractThis study is a content analysis of student texts written by students in the 10th grade. The topic of this study is students' relationship with climate challenges and their understanding of how they can help influence the climate. This has been researched through the question: "What reflections do 10th grade students have about the climate challenges, and how do they experience their own opportunity to act?". Climate challenges have become a more important topic in the new corriculum. The informants who have been used in this study are the first to complete the entire secondary school with the new curriculum, better known as LK20. The students' texts show that there is a large spread between the students' understanding. Several students show good knowledge of the climate, while other students have a weak understanding of what the climate challenges entail. A key finding is that the pupils who have had a strong understanding of the climate have tended to have a higher motivation to reduce their climate footprint. The results of this research show that several of the students do not achieve the goals the Ministry of Education (2017) and LK20 have set for the education. This shows that even though the new curriculum has had a greater focus on the climate, there is still a long way to go. Nevertheless, this study shows that it is the students who have a lot of knowledge about the climate who are best placed to make changes that lead to lower climate emissions. The study therefore suggests that the knowledge the students acquire is important for reaching the climate goals. Another finding is that more students highlight major global challenges rather than local ones. In addition, the students show a negative view of the future and are worried about what the climate challenges may lead to. The data suggests that these thoughts have come from a lot of repeated teaching, and is something may have led to a weaker motivation to participate in the climate fight. Here, practical working methods have been shown to have a good effect on students' motivation and knowledge aboute the climate changes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKlimaundervisning i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel