Opplevd skole-hjem-samarbeid når foreldre har barn med dysleksi - En kvantitativ studie om hvordan foreldre til barn med dysleksi opplever skole-hjem-samarbeidet
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Abstract
Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan foreldre til barn med dysleksi opplever skole-hjem-samarbeidet. Barn med dysleksi trenger mer oppfølging (Samnøy, 2015; Aas, 2021). Et velfungerende skole-hjem-samarbeid kan blant annet føre til bedre læringsutbytte, høyere ambisjoner og bedre trivsel hos barnet (Dalland & Knutsen, 2020; Drugli, 2012; Drugli & Nordahl, 2016; El Nokali et al., 2010; Semke & Sheridan, 2012). Det kan derfor tenkes at et godt skole-hjem-samarbeid er spesielt fordelaktig for barn med dysleksi. Problemstillingen ble derfor:
«Hvordan opplever foreldre til barn med dysleksi på 5.-10. trinn, skole-hjem-samarbeidet?»
For å avgrense oppgaven ble det utformet fire forskningsspørsmål. Disse utforsket kjønnsforskjeller, hjelpemidler og tilrettelegginger, og hvilken grad av medvirkning foreldrene har på disse. Det ble brukt kvantitativ metode gjennom spørreundersøkelse. For å samle inn data ble det brukt bekvemmelighetsutvalg og snøballmetoden. Til sammen svarte 186 foreldre/verge til barn med dysleksi, på 5.-10. trinn.
I studien ble det vist at det er flest mødre som responderte, noe som stemte med tidligere forskning (Griffiths et al., 2004; Reite, 2018). Cramer`s V og Krysstabell ble brukt, og viste at det er en sammenheng mellom hjelpemidler og tilrettelegginger og hvor fornøyd foreldrene er med skole-hjem-samarbeidet. Tendensen i denne studien viste at desto flere hjelpemidler og tilrettelegginger barnet hadde, desto mer fornøyde var foreldrene med skole-hjem-samarbeidet. Studien viste at av de barna som ikke hadde hjelpemidler og tilrettelegging, var skolen hovedårsaken til dette. Cramer`s V og Krysstabell ble brukt, og viste at det er en sammenheng mellom medvirkning på hjelpemidler og tilrettelegging og hvor fornøyde foreldre er med skole-hjem-samarbeidet. Tendensen i denne studien viste at liten grad av medvirkning er assosiert med dårligere skole-hjem-samarbeid. I tillegg opplever foreldrene liten grad av medvirkning, noe som stemmer med tidligere forskning (Reite, 2018).
Hovedfunnene i denne studien er at foreldrene generelt er misfornøyde med skole-hjem-samarbeidet. Dette kan føre til mindre læring, og økte forskjeller mellom barn med dysleksi og de andre (Aas, 2021). Foreldrene mener at for at skole-hjem-samarbeidet skal bli bedre må skolen ha mer kompetanse på dysleksi, skolen og foreldrene må ha opplæring i hjelpemidler og tilrettelegginger, og foreldrene må bli mer involvert i opplæringen til barnet. The purpose of this thesis is to gain an insight into how parents of children with dyslexia experience the home-school partnership. Children with dyslexia need more follow-up (Samnøy, 2015; Aas, 2021). Well-functioning school-home partnership can, among other things, lead to better learning outcomes, higher ambitions and better well-being in the child (Dalland & Knutsen, 2020; Drugli, 2012; Drugli & Nordahl, 2016; El Nokali et al., 2010; Semke & Sheridan, 2012). It is therefore conceivable that good school-home partnership is particularly advantageous for children with dyslexia. The research question was therefore:
"How do parents of children with dyslexia in grades 5-10 perceive the school-home partnership?"
In order to delimit the thesis, four research questions were formulated. These explored gender differences, aids and adaptations, and the degree of involvement parents have in these areas. A quantitative method was used through a survey. To collect data, convenience selection and the snowball method were used. A total of 186 parents/guardians of children with dyslexia in 5-10 grade, responded to the study.
The study showed that most mothers responded, which was consistent with previous research (Griffiths et al., 2004; Reite, 2018). Cramer's V and Crosstabulation were used, and showed that there is an assosiation between aids and adaptations and how satisfied parents are with the school-home partnership. The tendency in this study showed that the more aids and adaptations the child had, the more satisfied the parents were with the school-home partnership. The study showed that of the children who did not have aids and adaptations, school was the main reason for this. Cramer's V and Crosstabulation were used, and showed that there is an assosiation between participation in aids and adaptations and how satisfied parents are with the school-home partnership. The tendency in this study showed that a low degree of involvement is associated with poorer school-home partnership. In addition, parents experience a low degree of involvement, which is consistent with earlier research (Reite, 2018).
The main findings of this study are that parents are generally dissatisfied with the school-home partnership. This can lead to less learning, and increased differences between children with dyslexia and the others (Aas, 2021). The parents believe that in order for the school-home partnership to improve, the school must have more competence in dyslexia, the school and parents must be trained in aids and adaptations, and the parents must get more involved in their child`s education.