dc.contributor.advisor | Knutsen, Bård | |
dc.contributor.advisor | Emstad, Anne Berit | |
dc.contributor.author | Wisur, Felicia Forsberg | |
dc.date.accessioned | 2023-07-20T17:22:07Z | |
dc.date.available | 2023-07-20T17:22:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:138897346:35266838 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3080644 | |
dc.description.abstract | Denne studien ser på biologilæreres forståelse og erfaringer med utforskende arbeidsmåter i
undervisningen på videregående skole. Målet er å bidra med å gi et innblikk i lærernes
mulighetsrom innenfor bruk av slike arbeidsmåter i undervisningen. Problemstillingen som
utforskes i denne studien er: Hvordan kan biologilæreres forståelse av utforskende
arbeidsmåter påvirke deres opplevde mulighetsrom for å ta i bruk denne typen arbeidsmåter i
biologiundervisningen på videregående skole? Formålet med forskningen er å skape et bilde
av hvilke muligheter man har ved bruk av utforskende arbeidsmåter i biologiundervisningen
på videregående skole, gjennom å bidra med kunnskap om hva utforskning kan være og
hvordan man selv kan legge til rette for det.
Bakgrunnen for studien baserte seg på utforskende arbeidsmåter og utforsking som en
framtredende del av fagfornyelsen (LK20). Både ved at det skal tas i bruk i undervisningen
for å fremme elevmedvirkning og lærelyst, og for å vurdere kompetanser som elevene
opparbeider seg ved å jobbe med utforskende arbeidsmåter. Selv om det er enighet fra politisk
og didaktisk hold at det er ønskelig at slike arbeidsmåter skal tas i bruk i undervisningen, er
det fortsatt ikke en etablert praksis i mange norske klasserom (Haug & Mork, 2021). En grunn
som trekkes frem er at det fortsatt er mange lærere som er usikre på hva utforskende
arbeidsmåter er og hvordan man kan legge til rette for elevenes utforskende arbeid i
undervisningen.
For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre en kvalitativ studie som tar
utgangspunkt i fem semistrukturerte intervjuer med biologilærere som jobber på videregående
skole. Datamaterialet, som består av transkripsjonen av de fem intervjuene, ble analysert
gjennom bruk av refleksiv tematisk analyse. Analysen resulterte i fire hovedtemaer; Lærernes
forståelse av utforskende arbeidsmåter, lærernes interne forutsetninger, lærernes eksterne
betingelser, og elevenes forutsetninger og mangfold.
Studiens funn tyder på at lærernes forståelse av utforskende arbeidsmåter har betydning for
deres mulighetsrom. Lærere som har en forståelse av utforskende arbeidsmåter både som noe
som oppstår spontant i undervisningen til at det må detaljplanlegges vil ha et stort opplevd
mulighetsrom. Lærere som har en forståelse av at elevene skal forske innebærer gjerne at det
kan være tidkrevende å planlegge og gjennomføre, som kan begrense mulighetsrommet ved at
det tar for mye tid. Forståelsen om at elevene må ha noen forutsetninger for at utforskende
arbeidsmåte kan fungere vil kunne begrense lærernes mulighetsrom. | |
dc.description.abstract | This study examines biology teachers’ understanding and experiences with inquiry-based
teaching in secondary education. The goal is to provide insight into teachers’ possibilities for
using inquiry-based methods in their teaching. The research question explored in this study is:
How can biology teachers’ understanding of inquiry-based teaching influence their perceived
possibilities for implementing these methods in secondary school biology education? The
purpose of the research is to paint a picture of the possibilities of using exploratory teaching
methods in secondary school biology education by contributing knowledge about what
exploration can entail and how teachers can facilitate it.
The background of the study is based on inquiry-based teaching being a prominent part of the
curriculum renewal (LK20). It is intended to be used in teaching to promote student
participation and enthusiasm for learning, as well as to assess the competencies students
acquire through inquiry-based learning. Despite the agreement from both political and
didactic perspectives that such methods should be used in teaching, it is still not an
established practice in many Norwegian classrooms (Haug & Mork, 2021). One reason cited
is that many teachers are still uncertain about what inquiry-based teaching are and how to
facilitate students' inquiry in their teaching.
I chose to conduct a qualitative study based on five semi-structured interviews with biology
teachers working in secondary schools. The data, consisting of the transcriptions of the five
interviews, was analyzed using reflexive thematic analysis. The analysis resulted in four main
themes: Teachers’ understanding of inquiry-based teaching, teachers' internal prerequisites,
teachers' external conditions, and students' prerequisites and diversity.
The findings of the study suggest that teachers' understanding of inquiry-based teaching has
an impact on their possibilities. Teachers who understand inquiry-based teaching as
something that spontaneously arises during instruction as well as something that needs to be
planned will perceive a wider range of possibilities. Teachers who understand it as research
can often look at it as time-consuming to plan and implement, which can limit the range of
possibilities by taking up too much time. The understanding that students need certain
prerequisites for inquiry-based teaching to be effective can also restrict teachers' possibilities | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Bruk av utforskende arbeidsmåter i biologiundervisningen på videregående skole - En intervjustudie av fem læreres forståelse for og erfaringer med utforskende arbeidsmåter | |
dc.type | Master thesis | |