LiDAR på drone - Lokalisering av vadeområder
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080588Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Militær lendevurdering handler om å beskrive effekten omgivelsene har på militære operasjoner.En av disse effektene er elver og våte gaps evne til å hindre bevegelse. Dersom en kan vadegjennom slike områder vil utfordringene de i utgangspunktet medfører, vesentlig reduseres. For åvurdere om vading er en mulighet er formålet med oppgaven å finne en ny metode der droner medlaserskannere, også kalt LiDAR, brukes til å rekognosere området. Teknologiutviklingen innendroner og LiDAR har fundamentalt endret kartleggingssektoren de siste årene. Det er derforrelevant å undersøke om denne teknologien kan bidra til å løse vadeproblematikken. Følgendeproblemstilling skal derfor undersøkes:Hvordan kan man lokalisere vadeområder med LiDAR på drone?I arbeidet med å konkretisere hvordan LiDAR-droner kan lokalisere vadeområder har denteknologivitenskapelige metode blitt anvendt. Hensikten med denne metoden er alltid å frembringeen ny eller forbedret teknologi, altså en ny metode for å rekognosere vadeområder. Arbeidet fremtil dette består av et omfattende teoretisk grunnlag innen vadeområder, LiDAR, digitalehøydemodeller, ArcGIS Pro og innhenting av data med LiDAR-droner. Det teoretiske grunnlagetdanner dermed fundamentet til en ny metode for å lokalisere vadeområder.For å besvare problemstillingen har det blitt laget et verktøy som automatisk lokaliserer den mestegnede vaderuten. Under fem feltforsøk klarte verktøyet å hente ut anbefalt vaderute til alleområdene. Konklusjonen er dermed at verktøyet fungerer, men gjennom oppgaven vil også fleresentrale svakheter problematiseres.Den eneste inngangsdataen verktøyet anvender er dataen LiDAR-dronen samler inn. For atverktøyet skal fungere er det konkludert med at denne dataen er det viktigste suksesskriteriet. Detteløses med god planlegging av datainnhenting, men det er fortsatt utfordringer knyttet til innsamlingav god data. Spesielt utfordrende er det i områder der elvene har grumsete vann, eller er for dypefor at LiDAR-sensoren kan penetrere ned til bunnen. The purpose of military terrain assessments is to describe the effect of the environment on militaryoperations. One of these effects is how rivers and other water obstacles prevent manoeuvre. If suchareas can be waded, the challenges they initially entail will be significantly reduced. To assess ifwading is possible, this thesis seeks to find a new method using drones with laser scanners, alsoknown as LiDAR, to reconnoitre the area. The development in drone and LiDAR-technology hasfundamentally changed the mapping sector the recent years. Thus, it is relevant to explore whetherthis technology can contribute to solving the wading issue. The following thesis question shalltherefor be explored:How can you locate wading areas with LiDAR on a drone?To address how LiDAR-drones can locate wading areas, the methology of technological sciencehas been applied. The purpose of this method is always to produce a new or improved technology,here, a new method for reconnaissance of wading areas. The approach consists of comprehensivetheoretical data on wading areas, LiDAR, digital elevation models, ArcGIS Pro, and data collectionwith LiDAR-drones. The theoretical basis thus forms the foundation for a new method for locatingwading areas.To answer the thesis question, a tool that automatically locates the most suitable wading route hasbeen created. During five field tests, the tool was able to produce the recommended wading routeto all areas. The conclusion is that the tool works, but through the course of this paper several keyweaknesses will also be discussed.The only input data the tool uses is the data that the LiDAR-drone collects. For the tool to work,it is concluded that this data is the most important success criterion. Data collection has been solvedwith good planning, but it is still difficult. It is especially challenging in areas where the rivershave turbid water or are too deep for the LiDAR-sensor to penetrate to the bottom.