Batterisikkerhet på hurtigbåter
Abstract
Teknologien rundt elektriske hurtigbåter skyter fart rundt om i hele verden med Norge i spissen. Norge er et av de ledende landene, med flest fartøy som har batteriinstallasjoner om bord. Samferdsel skal bli mer grønn og bærekraftig. På flere og flere anbud er det gitt enten nullutslippskrav eller hybride løsninger for minimering av utslipp. For å nå dette satser flere rederier på batterier om bord.
Teknologien er forholdsvis ny, og forskningen er enda i gang. Forbundet med ny teknologi er også alltid sikkerhet. Problemstillingen ‘’Batteridrevne hurtigbåter, en sikkerløsning?’’ var dermed født.
Da vi ser på sikkerhet, er vi nødt til å forhold oss til relevant og pålitelig litteratur. På bakgrunn av dette har vi benyttet oss av utallige rapporter og presentasjoner, som vi i oppgaven vil ha bruk for. Fagstoffet er i stor grad utgitt av myndigheter.
For å få kvalitative svar, trengs det også kvalitative intervjuer. I oppgaven ble det valgt kvalitative intervjuer med fagpersonell. Deres meninger og kunnskap flyter inn kunnskapsgrunnlaget vi som gruppe skal danne oss. Ulike synspunkt om sikkerheten rundt batterisikkerhet gir rom for diskusjoner. Akkurat derfor har vi valgt å intervjue personer med ulik bakgrunn og med ulike synspunkt.
Resultatene som fremmes ut fra intervjuene vil gi oss innsikt i både sikkerhet relatert til batterier og aktuelt regelverk.
I drøftingen vil problemstillingen bli satt opp mot diskusjon. Med utvalgte forskningsspørsmål skal vi som gruppe identifisere og analysere farer rundt sikkerheten om bord på en elektrisk hurtigbåt som har litium-ion batterier om bord.
Oppgavens ende vil bestå av en konklusjon der vi som gruppe trekker slutninger rundt forskningsspørsmålene som har blitt diskutert. Technology related to electrical high-speed crafts is well under way In the whole world, with Norway leading the way. Norway is the leading country with the most vessels with batteries installed on board. Transport must be driven forward by green technology. Tenders within the transport sector require hybrid or zero-emission solutions to minimize greenhouse gas emissions. In order to achieve these goals, the maritime industry are investing in battery powered vessels.
The technology is relatively new, and research is still underway. New technology will always be associated with a security aspect. The statement “Battery-powered fast ferries, a safe solution?” was thus born.
When we deal with the topic safety, we must deal with relevant and reliable literature in order to ensure correct knowledge. Therefore, we have made use of countless reports and presentations published by the directorate and classification society which we will review in the thesis.
In order to get qualitative answers, qualitative interviews are needed. The thesis therefore consists of interviews with professionals within the industry. Their opinions and knowledge are included in the knowledge base that we will form in the thesis. Different point of views on the topic provide room for discussion. That is why we interview people with different backgrounds and point of views.
The results presented from the interviews will give us insight into both safety with batteries and current regulations. We will discuss the issue against the data that has been collected. With selected research questions, we will identify and analyze safety hazards on board an electric high-speed craft equipped with lithium-ion batteries.
The end of the assignment will consist of a conclusion where we draw conclusion about the questions that we have been researching about.