dc.contributor.advisor | Melling, Tor Ivar | |
dc.contributor.advisor | Barø, Espen Leistad | |
dc.contributor.author | Erdal, Jakob Kolstad | |
dc.contributor.author | Johansson, Håvard Romsøy | |
dc.date.accessioned | 2023-07-17T17:19:53Z | |
dc.date.available | 2023-07-17T17:19:53Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146812949:149274572 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079660 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne strukturerte litteraturstudien søker å identifisere vanlige utfordringer
knyttet til implementering av Big Data Analytics i organisasjoner, samt forsøke å
gi konkrete tiltak for å løse dem i lys av relevant teori. Strukturerte datasøk har
blitt gjennomført for å finne empirisk data som demonstrerer vanlige
implementeringsbarrierer i organisasjoner med geografiske, demografiske og
kulturelle forskjeller. Videre har kritisk gjennomgang av relevant litteratur blitt
gjennomført gjennom nøye vurderinger for å danne et datagrunnlag som egner
seg best for å kunne diskutere problemstillingen. Gjennom prosessering av
empirien, endte studien opp med en litteraturoversikt bestående av seks svært
relevante fagartikler og studier, som dannet datagrunnlaget for videre diskusjon.
Uthenting av resultater som var relevant for denne studien identifiserte sju vanlige
utfordringer ved implementering av Big Data Analytics i virksomheter. Disse var
Kompetansemangel, Lover og reguleringer, Endringsmotstand, Datasikkerhet,
Kostnader, Organisasjonsstruktur og Organisasjonskultur. Ved implementering av
Big Data Analytics sikter organisasjoner på gevinstrealisering i organisasjonen. For
å legge til rette for større gevinstrealisering, har relevant teori som
Teknologiakseptansemodellen (UTAUT) blitt brukt for å presentere mulige
organisatoriske tiltak.
Kommunikasjon ble understreket som en av de mest kritiske faktorene når man
skal håndtere barrierer som oppstår ved en Big Data Analytics
implementeringsprosess. En grundig kommunikasjonsplan som inkluderer
miljømessige faktorer og interessenter vil lede til mindre motstand mot endring,
samt klarhet rundt tiltenkt bruk som kan rettferdiggjøre tunge
investeringskostnader.
Selektiv ansettelse ble poengtert som en annen sentral faktor for suksess ved
implementering. Dette vil føre til virksomheter med nødvendig kompetanse,
kombinert med en organisasjonsstruktur og organisasjonskultur som er i tråd med
virksomhetens overordnede forretningsmål.
Mangel på en klar datadreven visjon la grunnlaget for flere av utfordringene som
oppsto. Dersom virksomheter skal ha mulighet til å inkludere Big Data i
beslutningstakingen, må en klar visjon være til stede slik at forretningsstrategi og
digital strategi kan defineres for å jobbe mot visjonen. | |
dc.description.abstract | This structured literature study aims to identify common issues in implementing
Big Data Analytics and propose concrete measures based on relevant academic
theory to address them. Structured literature searches has been made to find
empirical data that demonstrates common implementation issues in organizations
with geographic, demographic and cultural differences. Furthermore, critical
reviews of the relevant articles and studies have been done through careful
consideration in order to have a datafoundation that suits the thesis in an optimal
way. Through processing the empirical data, this study found a list of six highly
relevant articles and studies, from which the datafoundation was derived.
Retrival of results that were relevant for this thesis found seven common
challenges when implementing Big Data Analytics into organizations. The
challenges found were Lack of sufficient competence, Laws and regulations, Resist
to change, Data security, High costs, organizational structure and organizational
culture. When implementing Big Data Analytics, organizations aim to achieve
value realization in some aspects of their organization. To facilitate for greater
benefit realization, relevant theory such as the Unified Theory of Acceptance and
Use of Technology (UTAUT) were used to present possible organizational
measures to take.
Communication was emphasized as one of the most critical factors when dealing
with the organizational barriers that occurs with a Big Data Analytics
implementation process. A clear communication plan that takes environmental
factors and stakeholders into consideration will lead to less resistance to change,
as well as clarity about intended usage which can justify high investment costs.
Selective recruitment was pointed out as another major factor for achieving sucess
with the implementation. This will result in organizations with necessary
competence, combined with an organizational structure and an organizational
culture that alings with the business goals.
Absence of a clear data driven vision was found to be the reason of several of the
challenges. To be able to implement Big Data Analytics into the business’ decision
making, a vision has to be clear to define the business goals and digital strategies
that align with eachother and help the organization work towards the vision. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Utfordringer og tiltak ved implementering av Big Data Analytics i organisasjoner | |
dc.type | Bachelor thesis | |