Utfordringer og tiltak ved implementering av Big Data Analytics i organisasjoner
Description
Full text not available
Abstract
Denne strukturerte litteraturstudien søker å identifisere vanlige utfordringerknyttet til implementering av Big Data Analytics i organisasjoner, samt forsøke ågi konkrete tiltak for å løse dem i lys av relevant teori. Strukturerte datasøk harblitt gjennomført for å finne empirisk data som demonstrerer vanligeimplementeringsbarrierer i organisasjoner med geografiske, demografiske ogkulturelle forskjeller. Videre har kritisk gjennomgang av relevant litteratur blittgjennomført gjennom nøye vurderinger for å danne et datagrunnlag som egnerseg best for å kunne diskutere problemstillingen. Gjennom prosessering avempirien, endte studien opp med en litteraturoversikt bestående av seks sværtrelevante fagartikler og studier, som dannet datagrunnlaget for videre diskusjon.
Uthenting av resultater som var relevant for denne studien identifiserte sju vanligeutfordringer ved implementering av Big Data Analytics i virksomheter. Disse varKompetansemangel, Lover og reguleringer, Endringsmotstand, Datasikkerhet,Kostnader, Organisasjonsstruktur og Organisasjonskultur. Ved implementering avBig Data Analytics sikter organisasjoner på gevinstrealisering i organisasjonen. Forå legge til rette for større gevinstrealisering, har relevant teori somTeknologiakseptansemodellen (UTAUT) blitt brukt for å presentere muligeorganisatoriske tiltak.
Kommunikasjon ble understreket som en av de mest kritiske faktorene når manskal håndtere barrierer som oppstår ved en Big Data Analyticsimplementeringsprosess. En grundig kommunikasjonsplan som inkluderermiljømessige faktorer og interessenter vil lede til mindre motstand mot endring,samt klarhet rundt tiltenkt bruk som kan rettferdiggjøre tungeinvesteringskostnader.
Selektiv ansettelse ble poengtert som en annen sentral faktor for suksess vedimplementering. Dette vil føre til virksomheter med nødvendig kompetanse,kombinert med en organisasjonsstruktur og organisasjonskultur som er i tråd medvirksomhetens overordnede forretningsmål.
Mangel på en klar datadreven visjon la grunnlaget for flere av utfordringene somoppsto. Dersom virksomheter skal ha mulighet til å inkludere Big Data ibeslutningstakingen, må en klar visjon være til stede slik at forretningsstrategi ogdigital strategi kan defineres for å jobbe mot visjonen. This structured literature study aims to identify common issues in implementingBig Data Analytics and propose concrete measures based on relevant academictheory to address them. Structured literature searches has been made to findempirical data that demonstrates common implementation issues in organizationswith geographic, demographic and cultural differences. Furthermore, criticalreviews of the relevant articles and studies have been done through carefulconsideration in order to have a datafoundation that suits the thesis in an optimalway. Through processing the empirical data, this study found a list of six highlyrelevant articles and studies, from which the datafoundation was derived.
Retrival of results that were relevant for this thesis found seven commonchallenges when implementing Big Data Analytics into organizations. Thechallenges found were Lack of sufficient competence, Laws and regulations, Resistto change, Data security, High costs, organizational structure and organizationalculture. When implementing Big Data Analytics, organizations aim to achievevalue realization in some aspects of their organization. To facilitate for greaterbenefit realization, relevant theory such as the Unified Theory of Acceptance andUse of Technology (UTAUT) were used to present possible organizationalmeasures to take.
Communication was emphasized as one of the most critical factors when dealingwith the organizational barriers that occurs with a Big Data Analyticsimplementation process. A clear communication plan that takes environmentalfactors and stakeholders into consideration will lead to less resistance to change,as well as clarity about intended usage which can justify high investment costs.
Selective recruitment was pointed out as another major factor for achieving sucesswith the implementation. This will result in organizations with necessarycompetence, combined with an organizational structure and an organizationalculture that alings with the business goals.
Absence of a clear data driven vision was found to be the reason of several of thechallenges. To be able to implement Big Data Analytics into the business’ decisionmaking, a vision has to be clear to define the business goals and digital strategiesthat align with eachother and help the organization work towards the vision.