• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Addictive UI: The art of keeping the users attention

Holmeset, Vemund
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:139586051:91355799.pdf (9.589Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079483
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for design [1262]
Sammendrag
Vi lever i et oppmerksomhet basert økonomi på nett. Det betyr at hovedinntekten for mange selskaper ikke er pengene dine men din oppmerksomhet. For å holde brukernes oppmerksomhet, har avhengigskapende strategier blitt laget. Når disse strategiene brukes, kan det påvirke brukerne til å gå inn i en flow-state. I denne sinnstilstand, kan brukeren bli absorbert i et hyper fokus av produktivitet hvor de kan oppleve tidsforvrenging. Mange velvære applikasjoner har blitt laget for å motvirke mobilavhengighet. Men ingen av den inneholder funksjoner til å hjelpe brukere når du er opphengt i en flow-state. En av måtene på å motvirke tidsforvrenging er distraksjoner. Derfor laget dette eksperimentet en distraksjon-begivenhet på deltagerne når de brukte TikTok. Resultatet viser at distraksjonen betydelig økte deltakernes oppfatning av tid. Denne master oppgaven presentere en prototype med en funksjon som tillater brukere til å sette opp deres egne distraksjons-begivenhet. Med mål om at nåværende velvære applikasjoner kan bruke den som inspirasjon til å lage en lignende funksjon selv.
 
We live in an attention-based economy online. Which means that the main source of revenue for many companies is not your money, but your attention. To keep the users attention, addictive strategies have been created. When using these strategies, it can provoke the user to enter a flow-state. In this state-of-mind, the user is absorbed in a hyper-focus of productivity where they can experience time-distortion. Many wellbeing-applications have been developed to counter mobile addiction. But none of them contain a feature to help the users when they are absorbed in a flow-state. One of the main ways to quantitatively measure the flow-state is perception of time. And the best way to counter time-distortion is interruptions. Thus, this experiment created an interruption event for the participants while using TikTok. Results show the interruption event significantly increased the participants' perception of time. The thesis presents a concept prototype with a function that allows the user to set up their own interruption event. With the goal of having the existing wellbeing-applications using the concept as inspiration, to adopt a similar feature.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit