Show simple item record

dc.contributor.advisorDomsa, Zsofia
dc.contributor.authorRoos, Vilde Østbye
dc.date.accessioned2023-07-12T17:19:40Z
dc.date.available2023-07-12T17:19:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138867994:70113960
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078385
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI Frode Gryttens "Evig sommar" ser vi to tendenser som går igjen i hans forfatterskap, nemlig et kort og konsist språk og musikk som inspirasjon. I denne bacheloroppgaven tar jeg utgangspunkt i disse tendensene, og undersøker hvordan korthet og intermedialitet blir anvendt i et representativt utvalgt korpus av Gryttens noveller: "Popsongar" fra 2001, Gryttens twitternoveller fra 2012-2014 og til slutt "Evig sommar" i samlingen "Gut, jente, juni, juli" fra 2021. Med utgangspunkt i sjangerteori og intermediale- og intertekstuelle teorier fant jeg at teknikker som gjentakelser, tomme plasser og rytmikk utvider meningspotensialet i teksten, som er spesielt fruktbart i miniatyrnovellene.
dc.description.abstractIn Frode Grytten's "Evig sommar", we see two tendencies that recurr in his authorship: concise language and music as inspiration. In this thesis, I investigate how brevity and intermediality is used in a representative selection of Grytten's short stories: "Popsongar" from 2001, Grytten's Twitter short stories from 2012-2014, and finally, "Evig sommar" from the collection "Gut, jente, juni, juli" from 2021. Drawing upon genre theory, and intermedial and intertextual theories, I found that techniques such as repetition, empty spaces, and rhythm expand the potential for meaning in the text, which is particularly fruitful in the short-short stories.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMusikalisering i miniatyrformat: en analyse av intermedialitet og korthet i et utvalg av Frode Gryttens konseptuelle noveller
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record