Show simple item record

dc.contributor.advisorElnan, Ingrid
dc.contributor.advisorKlemp, Torunn
dc.contributor.advisorBjerke, Øyvind
dc.contributor.authorBeversmark, Håvard
dc.contributor.authorLøvø, Håkon
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:36Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:45014914
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078183
dc.description.abstractTemaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et underliggende fokus på utvikling av praksisfeltet. Studien baserer seg på elevers opplevelser av undervisningen og læringen. Som teoretisk rammeverk har vi benyttet oss av Vygotskys sosiokulturelle læringsteori og Flipped Learning Network sin definisjon av den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning. Vi har benyttet Gibsons økologiske rammeverk som utgangspunkt for å forstå hvordan mennesket bruker sansene for å bevege seg. Målet med studien var å få kunnskap om hvordan elevene opplever undervisning og hvordan de opplever å lære om kart når omvendt undervisning blir brukt. Studien varte i tre uker og var designet som et aksjonsforskningsprosjekt. Denne kvalitative studien prøvde å svare på problemstillingen ved å gjennomføre tre semistrukturerte intervju av en fokusgruppe med fire 5. trinns elever. En konstant komparativ analyse ble brukt for å gi svar på elevenes opplevelser. Nøkkelfunn angående elevenes opplevelser var viktigheten av visuell fremstilling av læringsmateriellet når de skulle lære om kart, og utvidet tid til samarbeidslæring og erfaringer i terrenget på skolen. Vår tilnærming møter kompetansemål knyttet til kart og digitale verktøy, samt læreplan knyttet til sosial samhandling, lærelyst og dybdelæring.
dc.description.abstractThe topic of this research study is teaching and learning about maps in physical education, where the pedagogical approach flipped learning is applied. This study is written in collaboration with the research project LAB-TEd and has an underlying focus on the development of the field of practice. The study is based on adolescents' experiences of teaching and learning in a flipped learning environment. Our theoretical framework is Vygotsky's sociocultural learning theory and the Flipped Learning Network's definition of the pedagogical approach flipped learning. In addition we have used Gibson's ecological framework to understand how we make use of our senses to create movement. The aim of the study was to gain knowledge on how adolescents experience teaching and learning about maps where a flipped learning context is applied. This qualitative study tried to answer the problem by conducting three semi-structured interviews of a focus group with four 5th graders. The study lasted for three weeks and was designed as an action research project. A constant comparative analysis was used to provide answers to the students' experiences. Key findings regarding the adolescents' experiences were the importance of visual representation of the learning material when learning about maps, more collaborative learning and relevant terrain experiences in the social learning zone. Our approach meets competence aims related to maps and digital tools, as well as curriculum related to social interaction, desire to learn and in-depth learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record